A Sabadell, també en català!

Què és el Pla d'Actuació Lingüística Integral?

Des del 2017 la Plataforma per la Llengua porta a terme un treball integral al districte 6è de Sabadell, als barris de la Creu de Barberà, les Termes, Campoamor i Espronceda. El repte és donar resposta a les necessitats respecte de la llengua catalana de determinats barris de municipis que per raons històriques presenten un baix ús social de la llengua catalana. En el pla es posa molt l'accent a divulgar l'ús del català entre les persones d'origen nouvingut, juntament amb les entitats de referència del barri, les diferents comunitats religioses, agents socials, associacions de veïns, etc., per tal que el català esdevingui una eina de cohesió social.

Objectius

• Conscienciar els diferents col·lectius (religiosos, de nouvinguts...) de la importància de l'ús social del català com a llengua d'oportunitats i de participació ciutadana
  • Acostar el català a persones d'origen estranger i que no el parlen habitualment, de manera que esdevingui una eina de cohesió i d'integració a la societat, lliure de racismes i de qualsevol altra discriminació
  • Donar eines als establiments del barri perquè tinguin la retolació, els cartells, etc., en català
  • Fomentar la cultura popular catalana, integrada amb la resta de cultures del món, amb l'objectiu de transmetre un missatge d'igualtat i diversitat, i alhora donant a conèixer la resta de cultures del món
  • Treballar de manera coordinada amb les entitats del districte per tal d'impulsar el treball en xarxa amb el teixit associatiu actiu dels barris

Àmbits de treball

Cohesió social

En aquest àmbit treballem en les àrees de lleure, d'aprenentatge de la llengua i de culte religiós. En el primer, programem tallers i activitats en diferents espais públics de lleure que hi ha al districte: centres cívics, biblioteques, esplais de lleure, ateneus, entitats socials i culturals, entitats esportives, etc. Participem en les activitats i actes desenvolupats pel teixit associatiu dels barris del districte, com també en les seves festes majors, i oferim activitats en català com ara concerts, tallers infantils i juvenils, etc.

Pel que fa a l'aprenentatge de la llengua, oferim grups de conversa adreçats a adults nouvinguts dinamitzats per voluntaris de Plataforma per la Llengua. En l'àrea de culte religiós, facilitem als membres de les diferents comunitats religioses recursos per aprendre català en línia, informació de l'oferta de cursos i recursos digitals. Oferim assessorament lingüístic i traducció en català dels materials que les comunitats religioses necessitin, juntament amb tertúlies lingüístiques en català dinamitzades per voluntaris de Plataforma per la Llengua.

Educació

Plataforma per la Llengua, en col·laboració amb el Pla Educatiu d'Entorn que es porta a terme a les escoles i instituts del districte, organitza tallers per acostar el català a la infància i la joventut. Són propostes educatives adreçades a diferents cursos (tant ESO com primària), com tallers de diversitat lingüística, de glosa, de rap, de mems, etc.

Administració pública

L'entitat ha vist necessari d'actuar també en aquest àmbit, atès que en els darrers dos anys s'han rebut queixes lingüístiques d'aquest sector. Específicament per al sector sanitari públic, hem proposat a tots aquells establiments relacionats de fer alguna actuació formativa per a la correcta atenció en català, amb l'ajuda del material editat per Plataforma per la Llengua o amb tallers guiats per talleristes professionals per a una bona atenció en català.

Comercial

En aquest àmbit, s'ha fet una diagnosi sobre l'estat de la llengua catalana als establiments comercials dels quatre barris: retolació, cartells, web, atenció... A partir d'aquesta diagnosi, es porten a terme una sèrie d'actuacions per tal d'ajudar i donar eines als establiments comercials que ho necessitin o ho demanin. Comptem amb material editat per Plataforma per la Llengua de vocabulari bàsic i específic traduït a diferents llengües

Vols contribuir al Pla d'Actuació Lingüística Integral a Sabadell? Col·labora amb nosaltres com a voluntari.
Fes-te'n voluntari