Nòvas ← d’Autras notícias

La campanya “El català suma” es tanca amb una acció per als jocs i les joguines en català

La Plataforma per la Llengua llança durant les festes de Nadal la tercera fase de la campanya "El català suma", que es va endegar el passat mes de juliol i que, aquest cop, se centra en la normalització lingüística dels jocs i les joguines. Vegeu més informació a: www.elcatalasuma.cat.

I és que el del joc i la joguina és un dels sectors en què la presència de la llengua catalana és més reduïda. Actualment, segons dades recollides per la Plataforma per la Llengua, al mercat hi ha 560 joguines que inclouen el català (a les instruccions, en la capsa o l'embolcall o en les característiques pròpies de la joguina), una xifra que només suposa un 6% del total de joguines que es venen al mercat. Malgrat tot, l'evolució dels últims anys és esperançadora: el sector ha experimentat una lenta però progressiva millora, ja que el 2007 aquest percentatge era del 4,8% i el 2008, del 5,4%.

La campanya s'ha centrat en els dies clau de les festes de Nadal i Reis, mitjançant accions publicitàries a les principals zones comercials i a prop de 200 establiments especialitzats en joguines. S'han enganxat prop de 7.000 cartells i s'han distribuït milers de postals i centenars d'adhesius de la campanya, amb l'objectiu de sensibilitzar la ciutadania (i també, per descomptat, els tres Reis Mags) per tal de tenir en compte el criteri lingüístic a l'hora de triar les joguines que s'han regalat aquestes festes.

Aquesta és la tercera fase de la campanya "El català suma", que es clou ara i que es va endegar amb l'objectiu de donar a conèixer mitjançant diverses dades estadístiques i comparatives la situació del català en diferents àmbits de la societat i, tot seguit, recordar que la nostra llengua encara es troba molt lluny del reconeixement de què gaudeixen en el context de la Unió Europea i dels països de tradició democràtica les llengües amb pes demogràfic i comercial similar. La campanya també ha buscat obtenir la implicació de tothom perquè posi el seu gra de sorra per millorar aquesta situació.

Des del passat mes de juliol, la campanya ha desplegat tot de missatges i xifres que han posat de manifest, d'una banda, la vigència i pes específic del català en l'àmbit internacional i en molts sectors econòmics i culturals i, de l'altra, la discriminació que la nostra llengua encara experimenta en alguns sectors. Per això, la campanya ha buscat tant explicar amb xifres la situació actual de la llengua catalana a la ciutadania com generar debat i reflexió i incitar a actuar per millorar-ne els aspectes més negatius: a sumar pel català.

Al juliol, es van fer públiques tot un seguit de dades que mostraven la situació de desigualtat del català al cinema; al setembre, la campanya va reclamar l'increment del pes de la nostra llengua en el sector empresarial i socioeconòmic; i finalment, al desembre, el missatge que ha centrat les diferents accions ha estat el d'incorporar el català en el món del joc i de la joguina.

La imatge de la campanya, que s'ha mantingut en totes les accions, representa una mena de joc de construccions tipus Lego. Aquesta tipografia modular simbolitza una idea força que dóna continuïtat a la campanya: la llengua la fem entre tots, peça a peça, i l'aportació de tothom suma fins a aconseguir que el català es trobi en la situació que li pertoca. Una de les eines principals de la campanya ha estat el web www.elcatalasuma.cat/.

El llançament d'aquesta nova campanya ha coincidit amb l'any de celebració del quinzè aniversari de l'entitat, una trajectòria farcida d'èxits que a finals del 2008 va rebre el reconeixement del Premi Nacional de Cultura a la Projecció Social de la Llengua Catalana, atorgat per la Generalitat de Catalunya.

Parteja

  • Twitter
  • Facebook
  • Telegram
  • Whatsapp
  • Linkedin