Nòvas ← d’Autras notícias

L’exposició itinerant sobre l’etiquetatge a les empreses compleix 5 anys amb la presentació d'una nova guia

L'exposició itinerant La llengua catalana en l'etiquetatge de les grans marques, que mostra com es comporten les multinacionals quan trien la llengua, fa 5 anys, un aniversari que es celebra amb l'edició d'una nova guia que en recull el contingut.

L'exposició mostra allò que fan les grans empreses a l'hora d'etiquetar els seus productes en comunitats lingüístiques comparables a la catalana i ho compara amb el seu comportament en els territoris on el català és la llengua oficial

Durant tot aquest temps, aquesta mostra de la Plataforma per la Llengua en col·laboració amb l'ADEC ha visitat més de 120 espais i poblacions d'arreu dels Països Catalans i l'han vista milers de persones. Fins el 8 de juny, s'exposarà a la Biblioteca Vapor Vell de Barcelona (passatge Vapor Vell, 1, baixos, a Sants). A més, amb motiu d'aquest cinquè aniversari, l'entitat ha editat una guia de mà que vol ser un complement de l'exposició i que en recull el contingut. La podeu veure a: http://www.plataforma-llengua.cat/media/assets/1126/etiquetatge_gransmarques.pdf.

L'objectiu d'aquesta guia és sensibilitzar el consumidor sobre el comportament que tenen les empreses i l'administració en matèria lingüística i constatar el tracte discriminatori que rep la comunitat lingüística catalana en aquest aspecte. Tot i l'àmplia sensibilització social que ha suposat aquesta exposició, des del 2004 cap de les empreses que s'hi esmenten s'ha mogut ni un sol pas cap a la millora efectiva de l'ús de la llengua catalana, i la presència del català en l'etiquetatge d'aquests productes continua essent la mateixa: totalment absent.

Aquest més de maig del 2009 l'exposició La llengua catalana en l'etiquetatge de les grans marques ha complert 5 anys d'activitat continuada. Es tracta d'una exposició itinerant organitzada per la Plataforma per la Llengua en col·laboració amb l'Associació en Defensa de l'Etiquetatge en Català (ADEC) que mostra etiquetes de productes de gran consum i de marques internacionals en llengües comparables al català en magnitud i nombre de parlants. El propòsit d'aquesta exposició és ensenyar com es comporten les multinacionals quan trien la llengua per etiquetar els seus productes en comunitats lingüístiques comparables a la catalana i comparar-ho amb el que fan en els territoris on el català és la llengua oficial. La conclusió és que, llevat del cas català, en la resta de casos aquestes empreses sempre respecten les comunitats lingüístiques comparables amb la nostra. En tots els casos, el tracte vers el consumidor de casa nostra és, doncs, excepcional i únic.

Per tal d'elaborar l'exposició, durant els anys 2003 i 2004, la Plataforma per la Llengua va aplegar etiquetes dels diferents països presents a l'exposició: Bèlgica, Quebec, Suïssa, Finlàndia, Dinamarca, Estònia, Islàndia, Hongria, Eslovènia, Croàcia, Grècia i Israel. La mostra es va inaugurar el maig de 2004 al Centre Comercial El Triangle de Barcelona, i des d'aleshores, s'ha exposat en més de 120 espais entre ajuntaments, entitats o centres del Consorci per a la Normalització Lingüística, i ha visitat municipis d'arreu dels Països Catalans. En total, es calcula que durant aquests cinc anys de recorregut ha estat vista per unes 12.000 persones. Les etiquetes que es poden trobar exposades són dels següents productes: xocolata Nestlé; Coca-Cola; iogurt natural Danone; galetes PIM'S de LU (Kraft); Aspirina Bayer; Kellogg's Corn Flakes; Tònica Schweppes; preservatius Durex; cervesa Heineken; puré de patates Maggi (Nestlé) i patates xips Lay's (Pepsico). L'exposició també està disponible en format virtual al lloc web de la Plataforma per la Llengua: www.plataforma-llengua.cat/exposicio.

Val a dir que, tot i que les etiquetes i dades poblacionals que mostra l'exposició són del 2004, durant aquests cinc anys no hi ha hagut diferències substancials, i la presència del català en l'etiquetatge d'aquests productes continua essent la mateixa: totalment absent.

Amb motiu dels 5 anys de vida de La llengua en l'etiquetatge de les grans marques, la Plataforma per la Llengua ha editat una guia on es presenten els principals continguts de l'exposició en format imprès. Aquesta guia té la intenció de sensibilitzar el consumidor sobre el comportament que tenen les empreses i l'administració en matèria lingüística i constatar el tracte discriminatori que rep la comunitat lingüística catalana en aquest aspecte. S'han editat 3.000 exemplars de la guia, que es distribuiran entre els visitants de l'exposició i consumidors en general. També es distribuiran exemplars entre les empreses que hi apareixen reflectides juntament amb una carta en què se'ls demana que tinguin en compte el consumidor català en les mateixes condicions que la resta de consumidors europeus a l'hora de distribuir els seus productes. També es trametrà entre col·lectius d'empresaris i als diferents espais que ha visitat l'exposició.

Podeu descarregar-vos la guia per Internet en el següent enllaç: http://www.plataforma-llengua.cat/media/assets/1126/etiquetatge_gransmarques.pdf.

Parteja

  • Twitter
  • Facebook
  • Telegram
  • Whatsapp
  • Linkedin