Més de 8.000 persones han passat per la Farga de l'Hospitalet de Llobregat per visitar la tercera edició de SAGA, saló del gaming, que Plataforma per la Llengua ha organitzat amb el suport de la Generalitat de Catalunya. Són mil més que en l'edició anterior. La iniciativa, que ja s'ha consolidat com el punt de trobada de les comunitats catalanoparlants vinculades al món del videojoc, ha reunit una setantena d'expositors entre empreses, clubs i centres formatius, ha lliurat els Premis SAGA als videojocs en català de l'any, ha acollit competicions de League of Legends amb el Futbol Club Barcelona com a convidat especial i s'ha diversificat amb jocs de lluita, futbol i motos. Per a Plataforma per la Llengua, el saló demostra un any més que a Catalunya hi ha una nombrosa comunitat de videojugadors catalanoparlants que les grans empreses han de tenir en compte, i alhora constata que també és un territori de molta creació de videojocs independents que ja inclouen la llengua i que han de rebre més suport.
En el marc del saló, aquest diumenge al migdia, Gaming Barcelona ha guanyat la Copa de les Estrelles del League of Legends, una copa que ha servit per presentar els millors equips de la competició en català d'aquest videojoc, la competició LlOP que organitza Gamesports Electrònics. Gaming Barcelona s'ha imposat al Dragons Gaming Barcelona en un partit únic, i tots dos finalistes han pogut jugar contra l'equip de League of Legends del Futbol Club Barcelona, un equip professional de la Liga de Videojuegos Profesional.
A més de les competicions de videojocs, SAGA també ha servit per premiar i prestigiar els millors videojocs del mercat que inclouen el català. El gran guanyador de la tercera edició dels Premis SAGA ha estat el videojoc Ereban: Shadow Legacy, de l'estudi barceloní Baby Robot Games, que s'ha endut el Premi del videojoc en català de l'any i el premi al videojoc en català de millor narrativa. A Ereban: Shadow Legacy, un joc de sigil i plataformes, el jugador es converteix en l'Ayana, l'últim descendent d'una raça oblidada, i ha de descobrir la veritat del seu passat i la clau per salvar un univers moribund i moralment gris dominant místics poders foscos i eines d'alta tecnologia per evadir-se o matar.
El Premi al videojoc en català de millor art visual ha estat per a Worldless, de l'empresa Noname Studios, que també s'ha endut el guardó del millor disseny de so. Pel que fa al premi a la millor jugabilitat, ha estat per a Hell of an Office, de 43 Studios, mentre que el del públic, ha estat per a El Retrovisor, de Cubus Games SL. Finalment, CLeM, de Mango Protocol, ha rebut el premi al videojoc en català amb més impacte social. La qualitat general dels jocs presentats ha estat, segons el jurat, superior a la de l'any passat. En el marc del lliurament dels premis, també s'ha lliurat un premi, conjuntament amb l'Associació de Mitjans d'Informació i Comunicació (AMIC), al creador de l'any de contingut en català sobre videojocs. Ha estat per a Oriludic, de qui el jurat valora molt la voluntat d'educar el públic més jove en l'ús saludable i compartit dels videojocs.
View this post on Instagram
Els estudiants, protagonistes especials de l'edició d'enguany
En aquesta tercera edició de SAGA, els estudiants han estat un dels protagonistes principals. Divendres hi van passar més de 3.000 alumnes i docents de Catalunya i Catalunya del Nord, que van poder gaudir de diferents tallers i acostar-se a la professió amb presentacions de diferents opcions formatives en l'àmbit dels videojocs. A més, aquest diumenge ha conclòs la Game Jump FP 2024, una Game Jam perquè alumnes de Formació Professional de videojocs creessin, durant els tres dies del saló, una demo amb què es pogués jugar. 32 estudiants organitzats en 7 equips han hagut de crear-ne una a partir d'una temàtica acordada entre el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, RetroBarcelona i el Museu d'Art Medieval de Vic, el MEV: bestiari medieval i popular català. L'equip de l'Institut Rafael Campalans, d'Anglès (la Selva), ha guanyat el premi al millor joc; el guardó al joc més innovador ha estat per a l'equip de l'Escola de Noves Tecnologies ENTI - UB i el de la millor jugabilitat per a l'equip de l'Institut Obert de Catalunya
A més, divendres es va celebrar al saló la final del primer torneig intrauniversitari d'esports electrònics (UB Alma Mater). Umbra va ser l'equip guanyador d'una competició que es va presentar aquest estiu i que s'ha proposat promoure la innovació i el benestar en l'àmbit dels esports electrònics, i divulgar-hi valors com la igualtat i la sostenibilitat. El torneig, que demanava als participants assumir un manual de bones pràctiques, també ha de servir com a trampolí per a la llengua catalana en l'àmbit dels jocs en línia.
També les famílies han guanyat protagonisme en aquesta edició, especialment diumenge. S'hi han organitzat xerrades sobre com es pot gestionar en família l'ús dels videojocs per part dels infants i adolescents, i s'hi han fet activitats per reivindicar que els videojocs són per a tothom. Aquest diumenge els impulsors de la Sant Jordi JAM 2024 han fet conèixer el seu projecte a SAGA: una iniciativa per crear jocs en català a contrarellotge a partir d'una temàtica vinculada a Sant Jordi.
View this post on Instagram
Més joc que mai en una edició que ha tingut per lemes "#TothomÉsGamer" i "Hem nascut per jugar"
Durant els tres dies que ha durat el saló, els participants han pogut visitar una setantena d'expositors entre empreses de videojocs, clubs de jugadors, associacions d'esports electrònics, centres formatius, artistes i associacions. Els visitants han pogut conèixer les diferents possibilitats formatives, comprar les darreres novetats de videojocs amb versió en català, assistir a tallers i xerrades, jugar als jocs que els diferents clubs els han deixat provar, participar en concursos de disfresses, fer memòria amb jocs retro, descobrir el softcombat, i seguir molts pòdcasts en directe. S'ha diversificat l'oferta de videojocs i, per primer cop, s'hi ha organitzat un torneig de curses GT3, a càrrec de MotorNow, i una copa de futbol onze contra onze al videojoc FC25.
Els qui ho han volgut, a més, també han pogut jugar fins a 56 hores en una LAN Party habilitada totes dues nits que enguany ha exhaurit les 200 entrades i ha incorporat un Espai Fighting, amb la voluntat de diversificar-se, per acollir un dels principals tornejos de jocs de lluita de l'Estat espanyol, el Knock Out. En concret, en el marc d'aquest torneig, s'han fet competicions de Super Smash Bros Ultimate de Nintendo o de Tekken 8, i ha estat el primer cop que competicions oficials d'aquests videojocs s'han retransmès en català. A més de les 150 persones que han omplert l'Espai Fighting, la retransmissió de les competicions de Mystic Squad, que han aplegat més de 500 espectadors simultanis. Tot plegat constata, per a l'entitat, que els jocs de lluita també poden triomfar en català.
Pel que fa a l'Espai SAGA TV, hi ha passat el bo i millor dels pòdcasts en català sobre el món digital, que s'han emès en directe a través del Twitch del creador Norman López, col·laborador de SAGA des de la primera edició. López ha entrevistat creadors i ha provat videojocs, i ha aconseguit que més de 1.500 persones s'hi connectessin en algun moment durant els tres dies que ha durat el saló.
A més, SAGA també ha servit per presentar algunes novetats de videojocs que inclouen el català. És el cas d'una demo del videojoc Masks of the Void, de RolldBox, o de Sol, de Nebuloid Team, que es va estrenar dijous i que s'ha editat exclusivament en català. En aquest cas, el saló se sent especialment content de l'estrena, perquè el videojoc s'havia pogut provar en les dues primeres edicions de SAGA, però com a demo, i, finalment, s'ha acabat publicant.
Una tercera edició que consolida el saló i reivindica la comunitat catalanoparlant del videojoc
SAGA, saló del gaming, ha repetit enguany els tres dies de la segona edició i ha mantingut els 7.000 metres quadrats per oferir l'espai firal, l'espai de competicions, l'espai de la LAN, un espai per a pòdcasts reconvertit en SAGA TV, un espai de retrogaming i una zona de simuladors de cotxes. A més, també ha incorporat espais dedicats als jocs de realitat virtual, als videojocs mòbils i als videojocs més populars del mercat, i un Espai de la Calma, pensat en col·laboració amb la Federació Catalana d'Autisme, perquè qualsevol persona pugui descansar dels estímuls lumínics i sonors de la resta del recinte.
L'organització d'aquesta tercera edició de SAGA ha servit per enfortir les relacions entre els diferents actors del sector del videojoc en català, per explorar futures col·laboracions i per animar alguns estudis a incloure el català als seus videojocs per poder-los ensenyar al saló. Cal tenir en compte que més enllà dels tres dies del saló, que actua com a festa major de les comunitats catalanoparlants dels videojocs, SAGA fa feina durant tot l'any per fer prevaldre els videojocs que inclouen el català i per fer créixer la presència de la llengua en tots els àmbits d'aquest sector emergent. L'impuls de la iniciativa ha contribuït a fer que la indústria vegi el català com una oportunitat per guanyar visibilitat i per connectar amb el públic, i que s'adoni que hi ha una massa crítica de persones que no només voldrien jugar en català, sinó que en són activistes.