Nòvas ← d’Autras notícias

La presència del català millora en la comunicació de les grans superfícies comercials i supermercats

La Plataforma per la Llengua ha detectat millores en els últims mesos en la presència del català en les grans superfícies comercials i supermercats. L'organització, que fa un any va presentar l'estudi El català en els catàlegs dels grans establiments comercials i supermercats, a Catalunya, elaborat el 2007 i que també analitzava la retolació dels establiments, els rètols dels productes, l'etiquetatge de marques pròpies i les pàgines electròniques, ha avaluat les millores produïdes en el sector durant els darrers mesos, i les conclusions són positives: del total d'aquests elements observats en 36 marques d'establiments hi ha hagut 20 canvis positius i 3 de negatius des de finals del 2007. En conjunt, el número d'empreses observades que utilitza el català en els catàlegs, de forma total o parcial, ha augmentat respecte el 2007, passant del 74% al 91% Vegeu el gràfic.

Respecte el 2007, el català en els catàlegs de productes ha estat introduït per primer cop i de forma generalitzada a les empreses AKI, Bauhaus i FNAC. IKEA, que ja utilitzava el català en part dels catàlegs, ara també ho fa de forma generalitzada i el 2008, per primer cop, ha repartit el catàleg de temporada a les llars en català. Encara hi ha, però, una minoria de 5 cadenes d'establiments (d'un total de 36 analitzades) que en general segueixen incomplint la Llei de Política Lingüística, que estableix que com a mínim aquesta informació hauria de ser en català: Alcampo i Sabeco (del Grup Auchan) més Lidl, que l'utilitzen testimonialment alguna vegada, i Leroy Merlin i Conforama, que no l'utilitzen mai.

També hi ha hagut avenços importants en la presència del català en la retolació dels establiments i en els rètols d'informació dels productes (cartells més o menys petits en els establiments a sota o al costat del producte que n'indica el preu i les característiques), elements que han d'ésser com a mínim en català segons la Llei de Política Lingüística. IKEA i Consum, que el 2007 no utilitzaven el català en els rètols d'informació dels productes, ara en fan un ús generalitzat; també en fa un ús general els supermercats Dia, que el 2007 només l'utilitzava parcialment; Eroski i Bauhaus no incorporaven el català en aquests rètols i ara en fan un ús parcial. FNAC i Decathlon han generalitzat la presència del català en els rètols d'informació dels productes i en la retolació dels establiments (amb excepcions). En canvi, continua havent-hi empreses que pràcticament sempre incompleixen la Llei en els rètols d'informació dels productes: Alcampo i Sabeco (grup Auchan), Leroy Merlin i AKI.

Pel que fa a les pàgines web i serveis electrònics, Mercadona, IKEA i El Corte Inglés han reduït la presència del català, mentre que Decathlon l'ha incorporat de forma generalitzada al web (excepte en la venda en línea) i FNAC l'ha introduït per primer cop, de forma testimonial.

La Plataforma per la Llengua felicita a les empreses que, des del 2007, han decidit complir la Llei de Política Lingüística i millorar l'atenció al client. A més, l'organització anima a continuar avançant a totes les empreses que encara no fan un compliment general d'aquesta llei per tal de millorar la qualitat en el servei i millorar la responsabilitat empresarial respecte la societat. Per altra banda, la Plataforma per la Llengua lamenta que encara hi hagi empreses que no han avançat gens en el compliment de la Llei de Política Lingüística, 11 anys després de la seva aprovació, i continuen tractant de manera diferenciada el consumidor català respecte als de la resta de la unió Europea, obviant una llengua com el català. La Plataforma per la Llengua ofereix el seu assessorament a les empreses i mediació amb els consumidors per tal de resoldre els conflictes que actualment generen les infraccions dels drets lingüístics.

Podeu consultar l'estudi del 2007 a: www.plataforma-llengua.cat/doc/estudi_catalegs.pdf.

Parteja

  • Twitter
  • Facebook
  • Telegram
  • Whatsapp
  • Linkedin