Nòvas ← d’Autras notícias

Denunciem la persecució del català a l’escola, en una trobada a Finlàndia del grup d’educació de la xarxa europea FUEN

Marc Guevara, responsable tècnic de l'àrea d'Educació i Universitats de Plataforma per la Llengua, comparteix amb representants de minories lingüístiques d'arreu d'Europa la persecució judicial i política del català a l'escola a Catalunya, les Illes Balears i el País Valencià

La sisena edició d'aquesta trobada anual va servir per conèixer el sistema educatiu per a la minoria de parla sueca de Finlàndia i per compartir reptes i bones pràctiques per a l'escolarització primària dels parlants de minories lingüístiques 

Plataforma per la Llengua va assistir la setmana passada a la sisena trobada anual del grup de treball d'educació de FUEN, la Unió Federal de les Comunitats Nacionals Europees, una de les principals organitzacions en defensa de les minories nacionals i lingüístiques. La trobada, que es va fer a la capital de Finlàndia, a Hèlsinki, entre el dilluns 8 i el dijous 11, va permetre conèixer de primera mà la realitat de la minoria suecoparlant i compartir experiències sobre educació amb altres minories europees. Marc Guevara, responsable tècnic de l'àrea d'Educació i Universitats, va ser el representant de l'entitat a la trobada i hi va intervenir per denunciar la persecució judicial i política que pateix l'escola en català tant a Catalunya com a les Illes Balears i al País Valencià

La trobada s'ha centrat enguany en l'educació primària i no en l'etapa infantil, a diferència de la trobada de l'any passat, que es va celebrar a la ciutat de Sibiu (Hermanstadt, en alemany), a la regió històrica de Transsilvània (Romania). Enguany, Guevara hi ha coincidit amb una vintena de representants de 15 minories lingüístiques o nacionals de 13 estats diferents: montenegrins d'Albània, russos d'Estònia, eslovacs i alemanys d'Hongria, alsacians de França, danesos d'Alemanya, sòrabs de Lusàcia (Alemanya) i turcs de la Tràcia Occidental (Grècia). La trobada ha estat presidida pel secretari general de FUEN, Éva Pénzes, i els dos vicepresidents de la xarxa, Gösta Tosft i Daniel Alfreider. 

Fotografia del grup de treball d'educació de FUEN. L'àlbum sencer de fotografies es pot trobar al seu web

Justament Alfreider, portaveu també del grup de treball d'educació, va ser l'encarregat d'obrir oficialment la trobada el dimarts 9, acompanyat de Niklas Wahlström, responsable d'educació d'Amics de l'Escola Pública Sueca, una associació per a l'escolarització de la minoria de parla sueca a Finlàndia, i de la directora i la subdirectora de l'Agència Nacional Finlandesa per a l'Educació, Ulla-Maj Engelhom i Yvonne Nummela. A continuació, els participants van aprofundir en el panorama educatiu per a la minoria de parla sueca de la mà d'Anna Jungner-Nordgren, Ulla-Jill Karlsson i Berndt-Johan Lindström. Jungner-Nordgren és responsable de relacions internacionals de Folktinget, el parlament consultiu de la minoria suecoparlant, i vicepresidenta de la Xarxa Europea per a la Promoció de la Diversitat Lingüística (NPLD); Karlsson, cap de la Unitat Sueca del Ministeri d'Educació, i Lindström, defensor del poble en temes educatius de la Fundació Cultural Sueca.  


  • Si vols que continuem teixint xarxa a escala internacional per defensar el català, fes pinya amb els més de 26.000 socis que ja ens donen suport: fes-te'n soci en 3 minuts!


El mateix dimarts al migdia van arrencar les sessions de treball d'educació, dedicades als reptes del sistema educatiu de la minoria sueca, però també a la situació educativa de les minories dels representants, motiu pel qual Marc Guevara va poder parlar de la persecució de la llengua a les escoles de Catalunya i Balears i de l'avantprojecte de la nova llei educativa valenciana.

El dimecres 10 els representants van visitar una escola de primària per a la minoria de parla sueca a Espoo, la segona ciutat més gran de Finlàndia, i van poder parlar amb diversos mestres i amb el director, que va fer una presentació del projecte educatiu de l'escola i de la metodologia de la immersió en suec que apliquen al centre, que escolaritza uns 1.800 alumnes. Els representants van entrar en algunes classes i van veure de primera mà els mètodes innovadors d'alguns dels mestres. A la tarda, l'associació d'Amics de l'Escola Pública Sueca va organitzar una sessió sobre el futur de l'escola sueca, que va comptar amb una conferència magistral de la cap de l'equip d'anàlisi de competències de l'OCDE, Francesca Borgonovi. El darrer dia de la trobada, dijous, va servir per compartir conclusions i per constatar que, més enllà de les diferents situacions que afronten les minories, també són moltes les bones pràctiques d'unes minories i altres que poden servir d'exemple per a tothom. 

Plataforma per la Llengua, membre associat de la FUEN des de finals del 2022 i membre de suport des del 2018 

Plataforma per la Llengua és membre associat de la Unió Federal de les Comunitats Nacionals Europees (FUEN) des d'octubre del 2022, després de ser-ne membre de suport des del 2018. FUEN és el principal defensor de les minories nacionals i els grups lingüístics autòctons d'Europa, i agrupa més de 100 organitzacions de 36 estats europeus. L'organització va néixer el 1949 a Versalles per donar un paper digne a les diferents nacions i minories després de la Segona Guerra Mundial, i darrerament ha coordinat iniciatives com el Minority Safepack, una iniciativa legislativa a escala europea per millorar la protecció de les minories. 

Actualment, FUEN és la veu de les minories nacionals, ètniques, lingüístiques i religioses en organitzacions internacionals com l'Organització per a la Seguretat i la Cooperació a Europa (OSCE) o l'Organització de les Nacions Unides (ONU), en la qual té un estatus consultiu. A més, l'entitat també té un estatus participatiu a la Unió Europea i al Consell d'Europa.

Parteja

  • Twitter
  • Facebook
  • Telegram
  • Whatsapp
  • Linkedin