Plataforma per la Llengua continua treballant per tal que el sector productiu i empresarial del domini lingüístic utilitzi el català en les seves activitats i s'adeqüi a la normativa vigent. En aquest cas, l'entitat s'ha centrat en les empreses productores de menjar per a mascotes i les seves marques. Aquest sector empresarial, que està creixent molt a causa del gran nombre d'animals de companyia que hi ha a Catalunya, encara té molt de camí per recórrer pel que fa a la normalització lingüística. Per exemple, només sis de les principals tretze marques de Catalunya etiqueten tots els seus productes en català. Per tant, la majoria encara incompleixen el Codi de consum de Catalunya, que obliga que les dades d'etiquetatge, instruccions, embalatges i manuals dels productes distribuïts a Catalunya estiguin, com a mínim, en català.
A més, l'entitat també s'ha centrat a aconseguir que les pàgines web d'aquestes marques incloguin el català. En aquest sentit, s'observa una millora substancial respecte a l'etiquetatge de productes, ja que deu de les tretze disposen del portal web en català.
Al llarg d'aquest any, Plataforma per la Llengua s'ha posat en contacte amb les tretze principals marques del sector -Cunipic, Natsbi, Afinitty petcare, Retorn, Dingonatura, Ownat, Arquivet, Gosby, Kibus Petcare, Dogfy Diet, Brokaton, Cotagro i Pylkron- per tal de demanar-los que apliquin aquests canvis, en el cas que no ho estiguessin fent. Totes han pres el compromís d'etiquetar en català i tenir la web en aquest idioma. Tanmateix, no totes han complert, de moment, amb aquest compromís. Arquivet, Kibus Petcare i Dogfy Diet no han aplicat cap dels dos canvis. Cunipic i Affinity Petcare tenen les webs en català, però continuen obviant-lo en l'etiquetatge. En canvi, Natsbi, Retorn, Ownat, Gosby, Brokaton i Cotagro sí que han complert i disposen de portal web en català i etiqueten correctament, tal com indica el Codi de consum de Catalunya. Finalment, hi ha Dingonatura i Pylkron que tenen la web en català, però hi etiqueten parcialment. La primera presenta pocs productes en català, però, en canvi, la segona disposa de la majoria dels productes en català -i s'ha compromès a tenir-ho completament resolt de cara al 2024.
Ja fa anys que Plataforma per la Llengua treballa de forma molt acurada i conscient en l'àmbit socioeconòmic i empresarial per tal que el teixit productiu del domini sigui lingüísticament responsable i respecti la normativa vigent. En el cas concret de les marques d'aliments per a mascotes, però també en tota la resta, l'entitat demana que la ciutadania faci un consum lingüísticament responsable i que aposti per aquelles marques i empreses que respecten els drets dels consumidors, i fa una crida que, a tall individual, els consumidors contactin amb les empreses que no compleixen amb els requisits legals per traslladar-los el seu enuig.
La producció de menjar per mascotes, un sector en creixement
Catalunya, en els últims anys, ha experimentat un augment important en la tinença d'animals de companyia. Per exemple, el Col·legi de Veterinaris de Catalunya apunta que hi ha al voltant d'1.300.000 gossos al país. Això significa que gairebé hi ha un gos per cada sis habitants. A més, segons l'Arxiu d'Identificació d'Animals de Companyia (AIAC), hi ha uns 200.000 gats identificats a Catalunya -sense comptar tots els que no ho estan.
A causa d'aquest increment dels animals de companyia, la producció de menjar per a mascotes s'ha convertit en un àmbit econòmic rellevant. És per això que Plataforma per la Llengua ha considerat especialment convenient contactar amb les empreses catalanes d'aquest sector perquè incorporin el català a l'etiquetatge -tal com hi obliga el Codi de consum de Catalunya- i a la seva pàgina web.