Nòvas ← d’Autras notícias

“Només hi faltes tu”: el manifest en suport al català impulsat per la Fundació Vincle i Plataforma per la Llengua

El manifest, que s'emmarca en el procés participatiu del Pacte Nacional per la Llengua, reclama a la Generalitat de Catalunya que millori l'ús del català en tots els àmbits a través de "10 línies d'acció per la llengua"

L'editor Eliseu Climent, la cantant Marina Rossell i el comunicador Marc Giró són alguns dels signants d'aquesta iniciativa, que també compta amb el suport d'institucions com l'Acadèmia del Cinema Català, l'Associació d'Escriptors en Llengua Catalana i l'Associació de Treballadors Pakistanesos

La Fundació Vincle i Plataforma per la Llengua han impulsat el manifest en suport al català "Només hi faltes tu", una iniciativa que vol refermar el compromís amb la llengua catalana tant per part del govern de la Generalitat de Catalunya com del conjunt de la ciutadania.

Presentat en el marc del procés participatiu del Pacte Nacional per la Llengua, que clou el pròxim 16 de setembre, aquest manifest incorpora diverses propostes de millora del català enfocades en els principals àmbits estratègics de la llengua com són l'educació, la sanitat, l'audiovisual, l'empresa o la cohesió social. Entre les reclamacions, hi ha la petició de desplegar de forma efectiva la immersió lingüística, que es facin complir les lleis vigents que protegeixen el català, que s'incrementin els requisits lingüístics a l'administració, que s'impulsi la formació en català a les empreses i que es faciliti la integració dels nouvinguts.

El manifest, que també interpel·la l'Estat espanyol ―al qual es demana que assumeixi la pluralitat de cultures que l'integren―, tanca fent una crida a tota la ciutadania de Catalunya perquè "s'identifiqui, amb autoestima, amb la llengua catalana i la vulgui preservar, usar de manera habitual i potenciar en un món global i multilingüe, on hauria de prevaldre l'ecologia de les llengües i, així, tenir l'objectiu de treballar per una sostenibilitat lingüística planetària".

El manifest ja ha rebut més de dues-centes signatures de suport

El text incorpora la signatura inicial de 49 personalitats, institucions, patronals, entitats i sindicats de procedència i sectors diversos, fet que evidencia la transversalitat de les reivindicacions. Entre els signants hi ha persones del món de l'empresa, com Xavier Albertí (Embotits La Selva), Joan Font (Bon Preu), Jaume Roures (productor audiovisual) i Anna N. Schlegel (autora de Truly Global), a més de la Cambra de Comerç de Girona, la CECOT i FemCAT; persones del món de l'educació, com l'impulsor de la immersió lingüística Joaquim Arenas, el professor i exdirector general de l'Escola Bressola Joan Pere Le Bihan i la pedagoga Teresa Triadú, a més de la Fundació Pere Tarrés; del món del periodisme i de la comunicació, com Miquel Calçada, Germà Capdevila, Vicent Partal, Pilar Rahola i Toni Soler; del món de la música, com Nel·lo C, Marina Rossell i Alidé Sans; del món de la medicina, com  Josep Maria Argimon, Magda Campins i Jaume Padrós; del món de l'espectacle i audiovisual, com Marc Giró, Joan Grivé, Joel Joan i Long Li Xue, a més de l'Acadèmia del Cinema Català, i també del sector social, com l'Associació de Treballadors Pakistanesos, la Casa Amaziga de Catalunya, el Casal dels Infants i la Intersindical-CSC.

Actualment, però, ja són més de dues-centes les signatures que donen suport a les reivindicacions d'un manifest que és obert perquè el signi "tant el Govern de la Generalitat de Catalunya com qualsevol ciutadà de Catalunya que se senti compromès amb la millora del català".

Parteja