Nòvas ← d’Autras notícias

La campanya "Sanitat en valencià" rep el premi Valencià de l'Any de la Fundació Huguet

La Fundació Huguet de Castelló ha lliurat el premi Valencià de l'Any a la campanya "Sanitat en valencià", que ha sigut lliurat el 9 d'octubre al saló de plens de l'Ajuntament de Castelló. Anna Garcia Pitarch i Carles Espinosa han rebut el guardó, com a representants de la campanya "Sanitat en valencià", que ha sigut impulsada per més de vuit-cents professionals de la salut. La idea va nàixer com una iniciativa del voluntariat de Plataforma per la Llengua per a donar veu a treballadors i treballadores de la sanitat.

Els impulsors de la campanya "Sanitat en valencià" demanen garantir l'atenció mèdica en valencià al sistema de salut públic i també al privat. La legislació valenciana determina que cal atendre i respondre en valencià un pacient valencianoparlant. Això es desprén de la declaració d'oficialitat i de la Llei d'Ús del Valencià, que data del 1983, així com de la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries. Per això cal que les persones que treballen en la  sanitat pública tinguen una suficient capacitació lingüística en valencià, en un termini adequat a cada nivell. Amb la nova llei de la Funció Pública Valenciana el govern ha d'aprovar decrets per a definir nivells i terminis. Els impulsors de la campanya insten el Consell de la Generalitat Valenciana a aprovar els decrets necessaris el més prompte possible, atés que queden dos anys de legislatura i fer-ho era un compromís dels tres partits que donen suport al govern.

Però a més del marc legal, cal que els professionals sanitaris respecten el dret dels pacients d'expressar-se en la seua llengua i que tinguen en compte la importància que té això per a l'èxit de l'acte clínic. La comunicació en valencià amb els pacients forma part de la qualitat assistencial, i del clima d'empatia i de confiança que cal garantir entre metges i usuaris

Parteja