Nòvas ← d’Autras notícias

| Publicada per Anna Maria Roig, voluntària lingüística de la Plataforma per la Llengua

La Colònia Güell, nova parada dels voluntaris lingüístics

Amb el guiatge de l'Ariadna, un nombrós grup de persones voluntàries dels Programes Lingüístics de la Plataforma per la Llengua hem visitat aquest dilluns, 28 d'octubre, la Colònia Güell.

Fundada a finals del segle xix en els terrenys que la família Güell tenia al voltant de la seva segona residència, es troba al terme municipal de Santa Coloma de Cervelló.

De fet, la família Güell no va fer més que traslladar l'empresa del Vapor Vell que tenia al barri de Sants de Barcelona, que va tancar, i va obrir la Colònia Güell.  Al costat de la fàbrica tèxtil pròpiament dita, va construir tot un seguit d'edificis com a habitatges dels obrers, a més de diferents serveis com escoles, de nens i de nenes, un economat, teatre i tot allò que havia de cobrir els serveis bàsics de les persones que treballaven a la fàbrica.

Eusebi Güell, el propietari de la fàbrica, també era mecenes d'Antoni Gaudí, a qui va encarregar una església, de la qual només es va arribar a construir la planta baixa, consagrada el 1915. El projecte de Gaudí, molt ambiciós, preveia una església de diferents plantes amb diverses torres, la més alta de les quals havia d'assolir els 40 metres. Els fills d'Eusebi Güell no van veure clar que s'invertissin tants diners en aquesta magna obra i, per tant, l'església va quedar reduïda a la part construïda fins aleshores. Aquesta planta baixa, coneguda popularment com la Cripta d'en Gaudí, mostra les genialitats de l'arquitecte i la seva obsessió per les formes de la natura i la utilització de materials molt diversos, fins i tot reciclats.

Ha estat una visita molt interessant que els assistents han gaudit, sobretot per les explicacions detallades i apassionades de la nostra guia.

Parteja