Nòvas ← d’Autras notícias

La Plataforma per la Llengua demana als ajuntaments un esforç per comunicar en valencià

L'entitat ha presentat un informe sobre la comunicació digital dels ajuntaments que formen part de l'àrea valencianoparlant. En bona part dels casos, els consistoris realitzen les comunicacions al web i les xarxes socials únicament en castellà, obviant l'ús oficial de la llengua pròpia.

Hui dia, les pàgines web i les xarxes socials són les principals vies de comunicació entre els ajuntaments i la ciutadania. De fet, la immensa majoria dels consistoris valencians ja disposen de pàgina web i una majoria també fan ús de xarxes socials, com Facebook i Twitter. Per això, la Plataforma per la Llengua ha presentat l'informe "L'ús del valencià en la comunicació digital de les corporacions municipals". L'estudi analitza la situació de la llengua pròpia en el web i Facebook oficials dels ajuntaments valencians que conformen l'àrea històricament valencianoparlant. Les dades mostren com en bona part dels casos no es respecta l'oficialitat del valencià i només es realitza la comunicació en castellà, o inclús en altres idiomes no oficials. L'ONG del valencià considera preocupants aquestes dades, ja que els ajuntaments són l'administració més propera a la ciutadania i que ha de vetllar per acomplir els drets lingüístics.

D'entrada, la majoria dels webs municipals apareixen en castellà i cal canviar manualment a valencià per a trobar els continguts en la llengua pròpia. Per això, la Plataforma per la Llengua sol·licita als consistoris que configuren adequadament els webs perquè els visitants els troben en la llengua del seu dispositiu mòbil/ navegador.

També s'observa que, en diversos webs municipals, no apareixen tots els continguts en valencià. De vegades només apareixen en valencià els continguts fixes però no les notícies i actualitzacions; són els municipis on s'indica "Predomini del castellà". Per aquesta raó, l'entitat demana un esforç afegit a aquests ajuntaments perquè les comunicacions diàries també siguen en valencià.

D'altra banda, bona part dels municipis no respecten l'oficialitat del valencià en les xarxes socials i publiquen continguts únicament en castellà, especialment en els municipis turístics que tenen afluència de visitants estrangers en temporada alta. Això és especialment greu perquè són localitats amb un índex de població elevat i molts dels missatges difosos són d'interès ciutadà. Recordem que els ciutadans tenen dret a rebre informació de l'administració en valencià.

WEB

A nivell de País Valencià, el 94,85% dels municipis de l'àrea valencianoparlant disposen de web en valencià. Així, dels 388 municipis que conformen l'àrea, només 20 ajuntaments no disposen de pàgina web en la llengua pròpia. Per demarcacions, a Castelló el 98,86% dels municipis té web en valencià; a València el 92,71% dels ajuntaments disposa de web en la llengua pròpia; i a Alacant el 95,2% disposa de versió en valencià del web municipal.

A nivell de País Valencià, el 89,27% dels municipis de l'àrea valencianoparlant disposen de Facebook en valencià. Així, dels 326 municipis que en fan ús corporatiu de la xarxa social, només 35 ajuntaments no utilitzen el valencià en les comunicacions digitals. Per demarcacions, a Castelló el 91,55% dels municipis té Facebook en valencià; a València el 94,12% dels ajuntaments disposa de Facebook en la llengua pròpia; i a Alacant el 77,11% disposa de versió en valencià de la xarxa social.

L'informe incorpora totes les dades per demarcacions, comarques i municipis.

Consulta'l ací

Parteja