Nòvas ← d’Autras notícias

Visita guiada al Born Centre Cultural

Dimarts 17 de juliol, membres de les entitats de nouvinguts que formen part de la xarxa d'entitats de la Plataforma per la Llengua, parelles lingüístiques i participants a les tertúlies lingüístiques del programa del Voluntariat per la Llengua, van fer una visita guiada al jaciment urbà del barri de la Ribera, que forma part de la intervenció arqueològica del Born Centre de Cultura i Memòria.

En Jordi, el guia del grup, va explicar diverses dades històriques relacionades amb edificacions que formaven part d'aquest barri, que van ser enderrocades pels mateixos propietaris. Un dels motius va ser que el règim borbònic, guanyador de la Guerra de Successió al 1716, volia guanyar un espai de separació suficient entre la ciutat de Barcelona i la Ciutadella per tal de tenir la població controlada. Després de resistir un setge de 13 mesos, Barcelona es va rendir l'11 de setembre de 1714. La població, que era de 38.000 habitants i es dedicava majoritàriament al comerç i a l'artesania, va augmentar d'una manera exponencial fins arribar als 300.000 habitants, gràcies al canvi de l'activitat econòmica cap a la industrialització.

En Jordi va explicar com funcionava el Rec Comtal, que era la base fonamental de diverses activitats artesanals. A més a més, va revelar algunes de les activitats que es feien en llocs com ara la casa Duran; els adroguers, que tenien el monopoli de la venda del tabac; la fonda, on dormien els comerciants que eren de pas per la ciutat; els dibuixos en algunes pedres que promocionaven les cases de joc; les bombes trobades durant les excavacions, algunes de les quals encara figuren en algun indret dels carrers de pedra on van impactar.

El Mercat del Born es va inaugurar el 1876 i va ser el primer gran edifici de l'arquitectura del ferro, amb una visió renovada i moderna. Va esdevenir el mercat central de fruita i verdura de la ciutat de Barcelona fins que va ser tancat definitivament gairebé un segle després, el 1971. Després de diversos projectes per donar contingut a l'espai de l'antic mercat, el descobriment de les restes arqueològiques, que s'havien mantingut en bon estat, i la documentació existent sobre els usos i propietats de les cases al segle XVIII, van ser clau perquè es considerés un testimoni històric, únic i excepcional d'una època que calia recuperar, conservar i donar a conèixer.  Així doncs, va néixer el projecte del Born Centre Cultural, que finalment es va inaugurar el 2013. El Jordi ens va donar una lliçó molt amena d'història, que ens anima a complementar amb altres visites específiques que organitza el centre.

Aquesta visita és una de les activitats programades per als voluntaris lingüístics i persones de les entitats de nouvinguts, que compta amb el suport de la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Barcelona.

Si vols participar en el programa del voluntariat lingüístic, ja sigui d'aprenent o d'ensenyant, no dubtis a contactar amb nosaltres:

Vxl@plataforma-llengua.cat

Telèfon: 933211803