Nòvas ← d’Autras notícias

Expliquem l’èxit del model d’immersió lingüística en una conferència organitzada per Conradh na Gaeilge

El passat 14 de març del 2018 la Plataforma per la Llengua va participar en la conferència organitzada per Conradh na Gaeilge, una entitat germana que defensa l'ús del gaèlic irlandès a l'illa d'Irlanda. L'acte es volia centrar en els aspectes legals que poden ajudar a potenciar l'ús de la llengua, i la Plataforma per la Llengua va explicar el model d'èxit de la immersió lingüística i el procés legal que es va desenvolupar per aplicar-lo plenament.

La conferència va versar sobre diferents experiències de comunitats lingüístiques minoritzades respecte de la revitalització de les llengües. Primer va parlar Davyth Hicks, en representació d'ELEN (European Language Equality Network), de la qual la Plataforma per la Llengua forma part, i va parlar sobre mesures legals positives preses per algunes comunitats lingüístiques. Després va parlar Paul Bilbao-Sarria, en nom de Kontseilua, sobre el cas del basc i es va centrar en el fet que tots els parlants de llengües tenim drets i que les lleis els han de reflectir. A més, va destacar que tot cas reeixit de revitalització es basa en quatre pilars: lleis, bona planificació, recursos i determinació de la comunitat mateix. Acte seguit va parlar en Marc Guevara de la Plataforma per la Llengua, defensant el model d'immersió lingüística, destacant que la immersió era una mesura de normalització lingüística (per tant, de planificació), a més d'explicar quin va ser el procés legislatiu perquè fos aplicat finalment. Després va parlar en Tore Cobeddu, de Cagliari (Sardenya), sobre la importància per a una llengua de tenir visibilitat en el món comunicatiu i de mitjans audiovisuals, cultural, de cinema..., des de la seva experiència com a productor audiovisual en llengua sarda. Per acabar va parlar Nodlaig Ní Bhrollaigh sobre la llei que estan preparant de foment del gaèlic irlandès i les traves que han rebut per part del govern a Belfast.

L'experiència va ser molt profitosa per a l'entitat i va servir per aprofundir en tots aquests aspectes esmentats i per intercanviar coneixement. A més a més, la germanor entre comunitats lingüístiques és molt bona i dona forces per establir aliances i fer més pressió a la comunitat internacional per potenciar la diversitat lingüística. Volem agrair l'entitat organitzadora per haver-nos convidat a l'acte i esperem amb il·lusió que continuem cooperant per aconseguir una igualtat real entre llengües.

Parteja