Nòvas ← d’Autras notícias

Més d’un miler d’alumnes han après i cantat la glosa als instituts del Baix Besòs

La Plataforma per la Llengua ha finalitzat aquest dijous uns tallers en què han participat 1.100 alumnes d'ESO de Badalona, Santa Coloma de Gramenet i Dosrius. Han gaudit de tallers de glosa a les aules i s'han endinsat a nous gèneres musicals en català.

Al Baix Besòs, el català amb ritme! Amb aquest títol, la Plataforma per la Llengua ha portat la glosa i la rumba als instituts de Badalona, Santa Coloma de Gramenet (Barcelonès) i Dosrius (Maresme) els darrers mesos. Al llarg d'aquest curs, l'alumnat d'ESO ha participat en aquest projecte pedagògic d'aprenentatge del català, a càrrec de l'Associació Cor de Carxofa, entitat que fomenta el glosat amb el glosador Carles Belda, i amb l'acompanyament musical a la guitarra de Rafalito Salazar, amb l'estil de la rumba catalana. El que han fet els alumnes ha estat aprendre a fer rimes, musicar-les i cantar-les.

Aquest dijous, la directora de la Plataforma per la Llengua, Neus Mestres, juntament amb l'alcaldessa de Badalona, Dolors Sabater, i el diputat delegat d'Educació de la Diputació de Barcelona, Rafael Homet, han visitat un dels darrers tallers, a l'Institut Barres i Ones de Badalona.

Neus Mestres ha explicat que amb aquestes activitats "els joves comproven que és possible tenir espais d'oci fent rimes i divertint-se en català, i hem constatat que, efectivament, els ha agradat molt el taller". Per a Mestres, aprendre la llengua en un ambient lúdic "els permet veure que el català és la llengua comuna de tots i que també és una manera d'inclusió i de participar a la societat".

En total, el projecte Al Baix Besòs, el català amb ritme!, ha arribat a 1.150 alumnes d'ESO en 40 sessions d'una hora. Es tracta d'una activitat transformadora dins les aules, en què els joves s'han animat de seguida a glosar i a cantar i en què també han gaudit plenament dels tallers, tot desenvolupant aspectes com la creativitat, la capacitat d'improvisació i el sentit del ritme. Amb els tallers de glosa, l'ONG del català té l'objectiu de recuperar i promoure aquesta tradició popular i convertir-la en una eina de cohesió entre els joves. Amb aquest objectiu, l'entitat posarà en marxa properament el web Eduglosa.cat, que serà un espai de formació i foment del glosat que oferirà recursos didàctics i eines educatives de la glosa aplicats a l'ensenyament.

Al Baix Besòs, el català amb ritme! és una activitat que porta a terme la Plataforma per la Llengua per fomentar l'ús del català com a eina de cohesió social i que s'ha fet amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Badalona.

Parteja