Nòvas ← d’Autras notícias

Visita guiada a Casa Vicens

El dimarts 12 de desembre, membres de les entitats de nouvinguts que formen part de la xarxa d'entitats que dinamitza la Plataforma per la Llengua, parelles lingüístiques i participants a les tertúlies lingüístiques del programa del Voluntariat per la Llengua van dur a terme una visita guiada a la Casa Vicens de Gaudí  declarada Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO l'any 2005.

La Casa Vicens, ubicada al barri de Gràcia, es considera una de les primeres cases que Gaudí va dissenyar el 1883. El seu amic Manuel Vicens i Montaner li va encarregar per passar-hi l'estiu. A la mort del Sr. Vicens, la vídua vengué la casa a la família Juvé, el 1925, la família Juvé va comprar la casa i va encarregar a l'arquitecte Joan Baptista Serra de Martínez que seguís amb el projecte original de Gaudí i fer-ne una ampliació mimètica, sobretot de l'exterior. Durant aquests treballs d'ampliació es van perdre alguns elements del jardí, com una glorieta i una cascada.

La casa Vicens, que ha estat habitada fins al 2014, presenta moltes de les característiques pròpies de l'arquitectura gaudiniana. Són molt visibles a la façana les formes geomètriques horitzontals a la planta baixa, i verticals a la planta alta. Gaudí combinava no solament elements com ara la pedra, la rajola ceràmica i el maó, sinó també els elements de la natura com els clavells de moro i les fulles de margalló.

Gaudí va fer servir tècniques d'interior, com les rajoles ceràmiques, i va mostrar temes de la natura en els esgrafiats, en els entrebigats, al vestíbul. Són en forma de branques, fulles de parra d'olivera, i de paper maché. Aquest últim és omnipresent al menjador i als dormitoris del primer pis.

També hi ha elements inspirats en la decoració àrab com les ceràmiques de la llar de foc del menjador o el llum de sostre de l'habitació dels fumadors,  així com la frase dibuixada a la façana principal, que dona al que era abans el jardí enlloc del carrer que diu: "De la llar, lo foc. Visca, visca, lo foc de l'amor" subratllant el paper de la llar en la relació familiar.

Un altre element que crida molt l'atenció fruit de la imaginació desbordant d'en Gaudí el trobem a l'eixida coberta del menjador on hi ha un brollador d'aigua damunt del qual hi ha un element metàl·lic que recorda una tela d'aranya. Es pot accedir al terrat i a les golfes de la casa hi ha una exposició permanent que mostra els elements decoratius originals i també les diferents maquetes de com ha anat evolucionant la casa.

Aquesta visita és una de les diverses activitats programades pels voluntaris lingüístics i persones de les entitats de nouvinguts gràcies al suport de la Generalitat de Catalunya i l'Ajuntament de Barcelona.

Si vols participar en el programa del voluntariat lingüístic, ja sigui d'aprenent o d'ensenyant, no dubtis a contactar amb nosaltres:

Vxl@plataforma-llengua.cat

Telèfon: 933211803