Nòvas ← d’Autras notícias

Grifols no incorpora el català a la pàgina web perquè considera que és una llengua de segona categoria

La farmacèutica, que només té el web en castellà i anglès, ha respost les peticions d'incorporació del català de la Plataforma per la Llengua i el WICCAC amb l'excusa que és una «empresa global».

L'empresa farmacèutica Grifols, un gegant multinacional d'origen català centrat en la recerca i la comercialització de productes químics i farmacològics, es nega a incorporar el català a la seva pàgina web. Així ho ha comunicat a la Plataforma per la Llengua i l'organització WICCAC (Webmàsters Independents en Català, de Cultura i d'Àmbits Cívics) després que aquestes dues entitats hagin adreçat a l'empresa fins a quatre peticions des del mes de febrer passat perquè respecti el dret dels catalanoparlants a accedir a la informació en la seva llengua.

En la tan esperada resposta, la secretària de Víctor Grífols (el president de l'empresa i nét del fundador) explica que només fan ús de l'anglès i el castellà perquè són «una companyia d'implantació global» i per una raó «estrictament pràctica perquè, sobretot l'anglès, és la llengua franca en el terreny econòmic i empresarial de l'Amèrica del nord, Europa i gran part d'Àsia i Oceania». La nota afegeix que «amb el castellà cobrim l'important mercat d'Hispanoamèrica», però això es tracta d'un argument amb poc sentit, ja que amb l'anglès es podrien cobrir l'Amèrica central i del sud d'igual manera que es cobreixen els altres continents, on l'anglès tampoc no és llengua pròpia. Cal tenir en compte que el xinès és la llengua més parlada del món i la segona més implantada als webs de les principals empreses del món i que, per tant, podria tenir més sentit en un «web global» que no pas el castellà per a l'Amèrica llatina (on, no ho oblidem, també hi ha centenars de milions de parlants de portuguès). Així, doncs, Grifols es presenta davant del món amagant la llengua que és pròpia dels seus propietaris i del territori on es va fundar fa 75 anys i hi té la seu central, i la tracta com una llengua de segona categoria.

La Plataforma per la Llengua i l'organització WICCAC expressen estupefacció davant el rebuig del senyor Grífols a la seva llengua materna i les excuses que dóna per excloure de la pàgina web de l'empresa la llengua catalana, la inclusió de la qual representaria un cost ínfim per a una empresa d'aquestes dimensions, i més si es té en compte que es tracta d'un portal que només publica notícies un cop a la setmana, de mitjana. Aquesta postura és especialment sorprenent si es considera que el president de la farmacèutica ha destacat per les seves crides a defensar els drets de Catalunya i que va ser qui va expressar la famosa frase «no s'arronsi, president!», en relació amb les pressions del govern espanyol contra els drets dels catalans. La Plataforma per la Llengua i WICCAC es mostren decebuts amb la política lingüística de Grifols, ja que entenen que l'accés dels catalanoparlants a Internet en la seva llengua és una qüestió de drets i tracte igualitari, i que la inclusió del català per part de les empreses és un factor de qualitat i una bona pràctica empresarial. Per totes aquestes raons, les dues entitats no defalliran i continuaran insistint perquè Grifols deixi d'excloure els catalanoparlants del seu portal web. No s'arronsi, senyor Grífols!

Parteja