Nòvas ← d’Autras notícias

La Plataforma per la Llengua denuncia un cas de discriminació contra el valencià a Benimaclet

Una funcionària es nega a atendre una pacient valencianoparlant, contra l'Estatut i el decret d'usos lingüístics de la Generalitat

La Plataforma per la Llengua ha denunciat un nou cas de discriminació lingüística, produït per la negativa a atendre una pacient en valencià en un centre de salut pública, de la Generalitat Valenciana, al barri de Benimaclet (València). Una veïna de València, Marina, que havia telefonat al centre per demanar una cita mèdica, ha declarat: «he parlat en valencià i no m'han volgut atendre perquè al·legaven que no sabien parlar-lo. Jo he argumentat que tenia el dret de dirigir-m'hi en valencià i que els telefonaria més tard quan poguera ser atesa en la meua llengua».

Aquest cas de discriminació contra el valencià s'ha produït quan ja és vigent el decret sobre usos lingüístics de la Generalitat Valenciana, publicat el proppassat 23 de maig. El decret, entre altres coses, regula el dret l'ús del valencià per part de la ciutadania quan es relaciona amb qualsevol organisme de la Generalitat Valenciana. Tal com ha explicat Manuel Carceller, portaveu de la Plataforma per la Llengua al País Valencià: «cap funcionari pot negar l'atenció a un pacient per parlar valencià, perquè el decret de la Generalitat regula especialment els usos administratius interns i del personal laboral amb la ciutadania».

L'ONG del català considera que cal aplicar el decret que considera el valencià com a llengua d'ús normal i general de l'administració de la Generalitat. Carceller, ha declarat que «negar l'atenció sanitària a un ciutadà per parlar valencià és un cas de discriminació contrària a la legalitat de l'Estatut d'Autonomia valencià, de l'article 2 de la Llei d'Ús i Ensenyament del Valencià (LUEV) i fins i tot de l'article 14 de la Constitució Espanyola». El valencià és llengua pròpia al territori de la Comunitat Valenciana, i tots els ciutadans tenen dret a conéixer-lo i a usar-lo oralment i per escrit, tant en les relacions privades com en les relacions amb instàncies públiques.

La Plataforma per la Llengua ha demanat a la Conselleria de Sanitat de la Generalitat Valenciana que inste la direcció del Centre de Salut de Benimaclet (València) a obrir un expedient contra la funcionària, per incomplir les seues obligacions professionals i per prejudicis ideològics, en l'atenció sanitària al centre.

Manuel Carceller ha declarat que «la discriminació en l'atenció sanitària a un pacient pel fet de parlar valencià és un cas gravíssim d'incompliment de les obligacions d'un professional sanitari. La funcionària del centre de Salut de Benimaclet està actuant en un sentit contrari a les normes de les institucions valencianes, pel que fa a l'ús normal del valencià».

Parteja

  • Twitter
  • Facebook
  • Telegram
  • Whatsapp
  • Linkedin