Nòvas ← d’Autras notícias

La Plataforma per la Llengua exposa a Girona les possibilitats que ofereix la glosa com a eina educativa

L'ONG del català participa en un espai per al debat i l'intercanvi d'experiències educatives transformadores, els usos de la llengua a l'escola, i les polítiques migratòries, culturals i d'inclusió.

La Plataforma per la Llengua ha presentat aquest divendres la importància de la glosa o cançó improvisada en l'entorn escolar com una eina en creixent ús. La glosa es defineix com la dinàmica d'improvisar un text sobre una determinada melodia amb una mètrica i una rima concretes. Tradicionalment està relacionada amb entorns lúdics i en l'actualitat entitats com l'Associació del Foment del Glosat Cor de Carxofa, entre d'altres, reivindiquen la necessitat de recuperar-la. De fet, ja fa 10 anys que diverses associacions treballen per a la seva difusió, entenent-la com una activitat de la cultura popular que permet actualitzar significats adaptant-se a nous entorns.

Guillem Fuster, tècnic de l'àrea d'educació de la Plataforma per la Llengua, ha exposat l'experiència educativa de la glosa en l'espai de Comunicacions del X Simposi: Llengua, Educació i Migració a la Universitat de Girona. Conjuntament amb aquesta comunicació se n'han presentat d'altres, com ara Petits contes cantats per xics, una iniciativa on els infants fan de contacontes per a altres nens i nenes, o Capses d'anada i tornada. Del jo al nosaltres, un projecte que pretén afavorir la inclusió i la cohesió d'infants nouvinguts.

A més d'aquestes intervencions d'experiències educatives, a través de conferències i de taules rodones s'han tractat temàtiques diferents relacionades amb la llengua, l'educació, i la immigració. La inauguració de la jornada ha anat a càrrec de Josep M. Serra, degà de la Facultat d'Educació i Psicologia; Xavier Triadó, director adjunt de l'Institut de Ciències de l'Educació de la Universitat de Barcelona; Josep Polanco, director dels Serveis Territorials d'Ensenyament a Girona; Rosa Núria Aleixandre, presidenta del Consell Social de la Universitat de Girona, i Josep Duran, director de l'Institut de Ciències de l'Educació de la Universitat de Girona.

Al llarg del dia també s'hi ha celebrat la conferència titulada "Les llengües a l'escola: aprendre de la pròpia experiència"; una taula rodona on representants d'institucions de llengua, escola i migracions han debatut sobre les polítiques i accions d'intervenció institucional; una taula d'anàlisi d'experiències educatives; i la conferència "De les paraules als fets: una lectura realista de vint anys de polítiques d'immigració i integració".

Parteja