Nòvas ← d’Autras notícias

Signem el Manifest en suport al doblatge en català

Més de setanta personalitats de la cultura han signat el Manifest en suport al doblatge en català impulsat per l'Associació d'Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC), el qual s'ha presentat aquest dimarts a l'Auditori del Campus de la Comunicació de la Universitat Pompeu Fabra.  Entre els signants hi ha Òscar Escuder, president de la Plataforma per la Llengua, i Josep Maria López Llaví, crític de cinema i membre de l'Executiva de la Plataforma per la Llengua.

López Llaví va participar a la taula de ponents convidats durant la presentació del manifest. En la seva intervenció va manifestar la necessitat de continuar donant suport al doblatge en català, sobretot pel fet que l'oferta de cinema tant a les sales com a la televisió consta majoritàriament de versions doblades en espanyol i la normalitat seria com a mínim la paritat lingüística en aquest àmbit. Tanmateix, López Llaví va remarcar que, tal com s'ha reivindicat en la darrera campanya de la Plataforma per la Llengua en l'àmbit del cinema, les condicions d'aquest suport han de canviar. És a dir, els requisits per accedir als ajuts públics al doblatge que es demanen no han contribuït de forma eficient a promoure l'oferta de cinema en català. Els ajuts han beneficiat sobretot unes poques grans distribuïdores, les anomenades "majors" sense que el cinema en català hagi pogut desmarcar-se del 3% de l'oferta total que ja mostrava fa 10 anys enrere. Per això, des de la Plataforma vàrem fer públiques, ara fa gairebé un any, unes propostes concretes de millora en les condicions de concessió dels ajuts al cinema en català (es poden consultar al web elcatalaalcinema.cat).

La reivindicació del manifest és recuperar el suport al doblatge en català després que aquest s'hagi reduït de manera dràstica en els darrers anys. Segons Àlex Casanovas, president de l'AADPC, concretament, la disminució del doblatge de l'audiovisual en català, en nombre d'hores, ha estat d'un 61%  des del 2008 fins al 2015. Des de l'entitat es va informar que l'adhesió al manifest és oberta a tothom i que es pot consultar i signar al web: http://peldoblatgeencatala.org

Parteja