Nòvas ← d’Autras notícias

Un hotel de Dénia reconeix que va expulsar uns clients per parlar valencià

En la nit del 25 d'agost, el propietari de l'hotel El Bichet dels Poblets, ubicat en la carretera de les Marines de Dénia (Marina Alta), a la zona de l'Almadrava, va obligar un grup de sis joves a abandonar el lloc per estar parlant valencià

Els afectats han denunciat els fets i han presentat una queixa en l'Oficina Municipal del Consumidor de Dénia, i afegeixen que, a més, el propietari del local els va negar el full de reclamacions, malgrat estar obligat legalment a facilitar-lo. El mateix establiment reconeix els fets a la seva pàgina de Facebook i assegura que tenen amics que "són educats" perquè "parlen en castellà si estem davant seu".

El propietari de l'hotel, d'origen madrileny, alçant la veu, va anunciar que "es trobaven a Espanya, esta és ma casa, i es parla espanyol" en el seu local. Amb gran agressivitat, va comminar en tres ocasions, el grup de joves a parlar castellà, i els va negar el full de reclamacions per a deixar constància del que havia passat. Els joves, sorpresos per la situació, es van afanyar a demanar el compte, perquè "no volien seguir consumint en un establiment en el qual els negaren parlar en la seua llengua, a la Comunitat Valenciana". L'empresari va respondre expulsant el grup de joves del local. Al matí següent els joves van posar una queixa formal en l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) de Dénia, seguint les indicacions de la policia local dels Poblets, els quals van ser avisats dels fets.

Manuel Carceller, portaveu de Plataforma per la Llengua al País Valencià, ha explicat que «la prohibició a un ciutadà de parlar valencià és un cas flagrant de discriminació per raons de llengua, que va en contra de la legalitat de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, i de l'article 2n de la Llei 4/1983, d'Ús i Ensenyament del Valencià (LUEV): «El valencià és llengua pròpia de la Comunitat Valenciana i, en conseqüència, tots els ciutadans tenen dret a conèixer-lo i a usar-lo oralment i per escrit tant en les relacions privades com en les relacions amb les instàncies públiques». Des de l'ONG del català es demanarà que la Generalitat Valenciana intervinga en el cas de discriminació del bar dels Poblets, «perquè qualsevol ciutadà té dret, sempre, a comunicar-se en la llengua pròpia».

El portaveu de Plataforma per la Llengua ha declarat que la ciutadania té dret sempre a usar el valencià, «tant en les relacions públiques com privades, sense que puga derivar-se de l'exercici del dret a expressar-se en valencià, qualsevol forma de discriminació o exigència de traducció». Aquest dret està regulat en la Llei 4/1983, d'Ús i Ensenyament del Valencià (LUEV)
Igualment el dret a no ser discriminat per parlar valencià està recollit en l'article 14 de la vigent Constitució Espanyola del 1978, on es regula la igualtat davant la llei, sense que puga prevaldre cap discriminació per raó d'opinió o llengua.

Parteja