Nòvas ← d’Autras notícias

Un estiu amb alguns compromisos de millora en l’oferta lingüística en català per a turistes

A la Plataforma per la Llengua vam realitzar l'any passat un seguit d'accions orientades a millorar la presència del català en l'oferta turística actual. Les oficines de turisme, els aeroports, les carreteres i les empreses de lloguer de cotxes han estat objecte d'aquestes actuacions. Un any més tard, la feina continua i algunes d'aquestes accions han aportat petites millores; altres són en vies de resolució. Des de l'ONG del català volem expressar la nostra satisfacció per l'actitud mostrada per part de les administracions públiques i algunes empreses per aconseguir una millor oferta lingüística per als turistes de dins i de fora dels territoris de parla catalana.

L'any passat vam sol·licitar a les administracions dels portals turístics Catalunya.com, LleidaTur, Girona - Costa Brava i Visit Salou la incorporació d'un apartat que ajudés els turistes a conèixer la realitat social del català i tenir disponible algun tast lingüístic de la terra on s'han de moure. També els vam proposar promocionar les empreses i administracions que es dediquen a l'ensenyament del català. El portal Catalunya.com  i el portal Girona - Costa Brava s'han compromès a incloure un apartat sobre llengua que inclogui un petit glossari en properes renovacions dels webs.

Fa pocs dies hem estrenat la nova edició de la petita guia "Welcome to Catalonia". Aquesta guia, que informa els turistes en sis llengües i els saluda en més de 30 idiomes diferents, conté una petita guia de paraules i expressions útils en català. La guia es troba disponible en moltes oficines turístiques, especialment al Camp de Tarragona, les Terres de l'Ebre i el Penedès.

Conjuntament amb l'Obra Cultural Balear, vam demanar a les institucions públiques de les Illes Balears que actuessin per reclamar a AENA que als aeroports de l'arxipèlag s'utilitzi la forma catalana dels topònims de les poblacions amb vols amb origen o destinació a les Illes. Hem rebut resposta del Govern de les Illes Balears que s'ha posat a treballar-hi i ja ha demanat que la denominació oficial dels aeroports sigui en català. Els consells insulars també han respost favorablement i, en el cas de Menorca, fins i tot ha aprovat per plenari les nostres propostes.

La feina per una toponímia més normalitzada no s'ha aturat aquí. Després d'una petició nostra, els Ajuntaments de Puigcerdà i Gandesa demanaran a l'Estat que normalitzi els topònims catalans dels pobles limítrofs de la Catalunya Nord i la Franja. D'altra banda, els darrers anys de treball amb Google han donat un gran fruit i, actualment, qui utilitza les aplicacions de Google en català pot consultar la gran majoria dels topònims del domini lingüístic en català i d'Occitània en occità. Tot i el canvi, l'ONG del català continuarà treballant perquè les denominacions dels pobles de la Franja que encara no apareixen en la seva versió en català hi apareguin al més aviat possible.

En l'àmbit de l'empresa privada, vam focalitzar les nostres accions en un estudi i full de ruta sobre l'oferta lingüística en les empreses de lloguers de cotxes que treballen a l'Aeroport del Prat i les empreses que permeten llogar-los per Internet. Després de contactar amb totes les empreses, Avis-Budget s'ha compromès a permetre la contractació de lloguers de cotxe per Internet en català en un futur. Les peticions vam acompanyar-les de les denúncies pertinents sobre incompliments legals. En el cas de les denúncies per l'atenció oral a les línies telefòniques, hem obtingut petites millores, hem comprovat que enguany ja podem telefonar a Firefly, Hertz i Expedia i parlar-los en català, per bé que encara no ens responen en aquesta llengua. Les empreses que vam comprovar que atenen en català són Avis-Budget, Enterprise i Sixt. En el cas de l'empresa InterRent, la seva línia +34 902880048 encara no atén els usuaris que parlen en català.

En aquest sentit, des de l'ONG del català volem denunciar la poca efectivitat que ha tingut denunciar vulneracions en la majoria de portals web que fan d'intermediaris per al lloguer de cotxes entre el client i l'empresa. L'Agència Catalana de Consum ens ha comunicat que no pot actuar contra les empreses que presten el servei des de l'estranger, independentment que tinguin un número de telèfon vàlid per a Catalunya. En aquest sentit, els clients que contractin serveis a través d'ArgusCarHire, Atlas Choice, CardelMar, CarHireLabs, EasyCar, Economybookings, HolidayAutos o Vehicle-Rent no només no tenen els drets lingüístics garantits sinó que tampoc poden demanar a l'administració que vetlli pels seus drets com a consumidors.

Parteja