Nòvas ← d’Autras notícias

La Plataforma per la Llengua presenta un document amb 32 propostes lingüístiques als partits polítics que concorren a les eleccions al País Valencià

La Plataforma per la Llengua País Valencià ha presentat tot un seguit de propostes de compromís sobre temes lingüístics als diferents partits polítics que concorren a les eleccions del pròxim 27 de maig del 2007 al Govern de la Generalitat valenciana. L'organització pretén que els diferents partits es comprometin públicament a treballar per normalitzar l'ús de la llengua al País Valencià a partir del 27 de maig, tant si després dels comicis tenen responsabilitats de govern com si són a l'oposició.

Les eleccions a les Corts Valencianes de maig del 2007 obren la possibilitat d'un canvi de majories en les Corts i el Govern Valencià. Des de la Plataforma per la llengua, com a organització ocupada i preocupada per un constant abandonament i descrèdit de la llengua pròpia veiem com el PP ha centrat la seua política lingüística en tres eixos:

• D'una banda, la instigació i el manteniment constant del conflicte entorn del valencià: deshomologació de certificats administratius de coneixement de llengua; censura del nom de català, tot i estar avalat al més alt nivell jurisprudencial pel Tribunal Constitucional espanyol; no reconeixement del títol oficial de Filologia Catalana en les oposicions, malgrat onze sentències del Tribunal Superior de Justícia valencià; censura lingüística en la Generalitat Valenciana, en el nom de les assignatures i dels materials curriculars tant de l'ensenyament primari com del secundari o del batxillerat, etc.

• De l'altra, presentar el valencià com una llengua "diferent i diferenciada'' del català.

• Finalment, crear i promoure l'Acadèmia Valenciana de la Llengua, amb una composició de càrrecs polítics que hi fan de comissaris del Partit Popular valencià.

Per tot això hem vist necessari, amb unes línies clares, detallades i ambicioses dins la situació en què ens trobem, plantejar unes propostes, que tampoc pretenen ser un programa absolutament tancat i definitiu, de política lingüística per la societat valenciana cap al ple ús del català com a llengua pròpia.

Així, els hem fet arribar als partits que concorren a les eleccions 32 propostes de compromís en tema lingüístic. Entre les propostes es demanen, per exemple, mesures legislatives per reforçar la unitat lingüística; desenvolupar l'Estatut al màxim pel que fa al reconeixement i extensió de la llengua; potenciar les oficines de garanties lingüístiques; aconseguir que l'etiquetatge com a mínim en valencià siga present en tots els productes distribuïts en l'àmbit territorial valencià; garantir que el valencià siga la llengua vehicular de les emissores públiques de ràdio i televisió; treballar per l'extensió de l'ús social de la llengua entre la nova immigració; vigilar que la toponímia a la xarxa de carreteres figure en valencià; o establir polítiques lingüístiques comunes amb els altres territoris de parla catalana, entre d'altres.

Llegiu el document sencer amb les 32 propostes.

Per més informació, podeu adreçar-vos a la

Plataforma per la Llengua País Valencià:

Telèfon: 695195908

Adreça electrònica: paisvalencia@plataforma-llengua.cat