Nòvas ← d’Autras notícias

Resposta a l’intent d’atac al valencià a Orpesa

Recentment ha sigut notícia un projecte de moció de la candidatura "Sí se puede", vinculada al partit Podem a la població d'Orpesa, a la Plana Alta, on es proposava que el valencià deixara de ser oficial a tots els efectes a l'ajuntament d'aquesta localitat, de manera que l'única llengua vàlida havia de ser el castellà. Això ha aixecat una viva polèmica, i ha obligat de fet aquesta formació local a fer públic que ni tan sols pensava presentar la moció. També la direcció política valenciana de Podem s'ha pronunciat clarament en contra, tot desautoritzant el contingut de la proposta.

Més enllà del contingut concret de la moció, en contra de la qual ens posicionem, de forma clara i sense equívocs, des de la territorial de la Plataforma per la Llengua País Valencià volem fer una crida per tal que aquests fets puguen servir de reflexió. El valencià està reconegut per les lleis vigents com a oficial a tots els efectes i en tot l'àmbit territorial del País Valencià.  Encara que aquest marc legal podria ser considerat insuficient per alguns, com seria el nostre cas, tothom té el dret i el deure de respectar aquest mínim de convivència lingüística, que per desgràcia en tantes ocasions és incomplert per massa institucions al llarg i ample del nostre territori.

Per tot això, des de la territorial de la Plataforma per la Llengua del País Valencià, més enllà de la condemna ferma d'aquest fet puntual produït a Orpesa, i de l'atac al valencià que significava, volem fer una crida a tota la societat perquè la presència de la llengua a tots els nivells públics i socials queden fora del debat polític, i siga acceptada amb normalitat al nivell que marquen les lleis actualment vigents.

Parteja