Nòvas ← d’Autras notícias

La Plataforma per la Llengua trasllada el cas del Real Madrid a Inspecció de treball i recorda que no es pot prohibir parlar en català als treballadors

El cap de premsa del Real Madrid Club de Futbol va prohibir aquest cap de setmana a un dels seus jugadors, el porter Kiko Casilla, parlar en català en resposta a la pregunta formulada pel periodista esportiu Sebas Guim. Els reglaments empresarials que impedeixin parlar en català a parlants de la mateixa llengua han de ser anul·lats segons l'article 13 de la Carta Europea de les Llengües regionals o minoritàries.

L'àmbit de les relacions laborals no té la mateixa protecció dels drets lingüístics que les relacions entre consumidor i empresa. Tot i això, des que Espanya va ratificar la Carta europea de les llengües regionals o minoritàries (CELROM), els parlants de llengües com el català, el gallec o el basc tenen dret a parlar en aquestes llengües en el seu lloc de treball i cap reglament els ho pot impedir.

Concretament, l'article 13 de la CELROM estableix que "1. Pel que fa a les activitats econòmiques i socials, les parts es comprometen, per al conjunt del país: [...] b) a prohibir la inserció, en els reglaments interns de les empreses i els actes privats, de clàusules que excloguin o limitin l'ús de les llengües regionals o minoritàries, almenys entre els parlants de la mateixa llengua". El català és una de les llengües regionals o minoritàries contemplades per la carta i, per tant, els reglaments empresarials que ho impedeixin són contraris a la Llei.

En els darrers temps, la Plataforma per la Llengua ha rebut diverses queixes de treballadors afectats per reglaments interns d'algunes empreses en diferents territoris de parla catalana. En aquest sentit, l'entitat vol informar treballadors i empresaris que no poden impedir que a les empreses s'hi parli en català. És per això que l'entitat considera prioritari lluitar contra aquest tipus de discriminacions.

El cas de prohibició d'usar el català al porter del Real Madrid, Kiko Casilla, en ser preguntat pel periodista de TV3 Sebas Guim, per tant, dóna a conèixer l'existència d'un reglament lingüístic al club esportiu que exclou i limita l'ús del català entre parlants de la mateixa llengua. La CELROM estén l'aplicació d'aquest article a tot el territori de l'Estat, de manera que les empreses amb domicili a Madrid també l'han de complir.

Les explicacions donades posteriorment pel mateix jugador no es corresponen amb allò que es va poder observar en els diferents vídeos penjats a la xarxa i emesos pels mitjans de comunicació. Segons el jugador, les preguntes en català s'havien de fer al final de la intervenció però en el vídeo no s'observa que en cap moment es convidi al periodista a esperar-se sinó que se li impedeix parlar en català.

La Plataforma per la Llengua considera molt greu que un club com el Real Madrid incorpori aquestes pràctiques dins la seva normalitat. El Real Madrid és un equip amb un gran nombre d'aficionats de parla catalana i establir una discriminació específica per aquesta llengua és discriminatòria i irrespectuós. Per aquest motiu, ha sol·licitat a la Direcció provincial d'Inspecció de treball de Madrid que investigui el reglament lingüístic del club i n'anul·li aquelles normatives contràries a l'ordenament jurídic.

Parteja