Nòvas ← d’Autras notícias

La Plataforma per la Llengua proposa 4 mesures d’emergència per normalitzar el valencià

Aquest matí, la Plataforma per la Llengua ha presentat al Centre Cultural Octubre de València la campanya "Fes que el valencià torne a bategar". En dos mesos, ha recollit 10.000 adhesions de ciutadans que han enviat 4 demandes per normalitzar l'ús del valencià directament al president Ximo Puig.

La Plataforma per la Llengua ha llançat avui quatre grans propostes perquè el valencià recupere l'alè després d'anys d'ésser oprimit i discriminat pels respectius governs del Partit Popular. Les propostes s'emmarquen en la campanya "Fes que el valencià torne a bategar", que en dos mesos ha recollit 10.000 adhesions de ciutadans que a través del web estimeelvalencia.cat han enviat aquestes demandes directament a la bústia de correu del president de la Generalitat Valenciana, Ximo Puig. En breu, la Plataforma per la Llengua sol·licitarà també reunions amb el president Ximo Puig i la vicepresidenta del Govern, Mònica Oltra, per entregar-los oficialment les adhesions.

L'objectiu de l'entitat és aprofitar el canvi polític al País Valencià per posar sobre la taula les mancances que la nostra llengua encara té a les comarques valencianes, i per posar deures al nou govern valencià, en el sentit que considere la llengua com a una de les prioritats del seu Govern.

Les propostes reclamen diverses accions per fer que el valencià recupere el lloc que li pertoca: es reclama, per exemple, que des del Govern es posen les bases per fer que el valencià esdevinga la llengua d'ús normal i general d'administracions; que es garantisca l'ús de la llengua per part dels parlants amb el "Deure de coneixement passiu de la llengua pròpia"; que es garantisca també la disponibilitat del valencià en tots els àmbits no oficials, com el socioeconòmic, el laboral, els serveis, el consum i l'oci. La darrera proposta fa referència als mitjans de comunicació i reclama garantir els mitjans en valencià i la recepció de totes les emissions de la resta de l'àrea lingüística. En aquest sentit, la Plataforma per la Llengua ha demanat aquesta setmana que davant l'anunciada reobertura de Canal 9, es garantisca, d'una banda, que la programació del canal siga totalment en valencià, i de l'altra, la reciprocitat d'emissions: és a dir, que el senyal de Canal 9 arribi a tota Catalunya de la mateixa manera que els valencians recuperen la possibilitat de veure TV3.

Parteja