Nòvas ← d’Autras notícias

La Plataforma per la Llengua sensibilitza les escoles catalanes de cinema sobre la situació del català al cinema

Coincidint amb la celebració, el proper diumenge, de la gala dels Premis Gaudí, la Plataforma per la Llengua lamenta que el cinema català en català sigui encara molt escàs i, fins i tot, hagi disminuït en els últims anys. Així, en els darrers anys han anat baixant les versions originals en català, passant de 51 pel·lícules el 2009 a 31 pel·lícules el 2013 (IDESCAT, 2015). Així, s'ha passat d'un 37,5% de les pel·lícules catalanes en versió original en català a un 25,6% de pel·lícules catalanes en versió original en català. En aquest sentit, es destaca l'anomalia que representa que una llengua mitjana i amb la vitalitat del català sigui tan poc utilitzada en les produccions pròpies i en el sector cinematogràfic en general.

Per això, l'entitat ha enviat cartes a diferents escoles de cinema anunciades al web de l'Acadèmia del Cinema Català, i en un centre a on es formen futurs cineastes, amb una documentació adjunta per tal de sensibilitzar i aportar informació sobre la llengua catalana i la manca de pel·lícules catalanes en català. Així, s'han enviat cartes a l'ESCAC, l'ECIB, a Bande à part, a les universitats Pompeu Fabra, UB, UAB, Ramon Llull i a l'Institut del Teatre. Així mateix, la Plataforma per la Llengua farà arribar aquesta informació a l'EMAV, amb qui manté una col·laboració patrocinant el Premi al millor curt en català del concurs LENDEMA.

En aquesta tramesa, la Plataforma per la Llengua afirma que si el cinema és una de les principals expressions culturals, el català, que és la columna vertebral de la nostra cultura, hauria d'adquirir més importància i prestigi en aquest sector. L'entitat creu que aquest seria un canvi necessari per tal de contribuir en l'especificitat d'un cinema propi i de qualitat, i en el creixement de la indústria del cinema (incloent la indústria del doblatge i del subtitulat) al nostre país.

Parteja