Nòvas ← d’Autras notícias

La Plataforma per la Llengua convoca la segona edició del Premi Martí Gasull i Roig

Gràcies a l'èxit de la primera edició i amb l'objectiu de continuar l'homenatge a Martí Gasull i Roig, un dels fundadors i principal impulsor de l'ONG del català que va morir el setembre de 2012 en un accident de muntanya a l'Himàlaia, la Plataforma per la Llengua convoca la segona edició del Premi Martí Gasull. El guardó es lliurarà a persones físiques o jurídiques que hagin contribuït de manera notable a la millora de la situació de la llengua en tot l'àmbit lingüístic català. La Plataforma per la Llengua remarca la necessitat de premis com aquest en un moment com l'actual, en què els atacs al català i a la seva unitat lingüística són constants.

Des d'avui i fins al 3 de novembre tothom que ho vulgui pot presentar la seva proposta de candidatura. Ho pot fer de 3 maneres:

-entrant al web www.premimartigasull.cat i omplint el formulari que hi trobarà

-enviant un correu electrònic a: info@plataforma-llengua.cat

-enviant un escrit per correu a: Plataforma per la Llengua. Via Laietana 48A- principal 2a 08003 Barcelona.

A partir del 3 de novembre un jurat de 7 persones escollirà 3 finalistes, que es donaran a conèixer el 8 de gener. Aleshores començarà el termini de la votació popular que durarà 3 setmanes. Tothom que ho vulgui podrà triar el guanyador d'entre els 3 finalistes.

El premi es lliurarà en un gran acte el febrer de 2015.

El premi

El guanyador obtindrà un premi en metàl·lic de 3.000€ i se li entregarà un guardó creat especialment per l'orfebre i joier Joaquim Capdevila, reconegut internacionalment. Capdevila ha participat en les principals exposicions de joiera contemporània del segle XX a Europa, Amèrica, Austràlia i Japó. La seva obra està present en diferents museus d'Europa. Capdevila ha dissenyat altres distincions com la Creu de Sant Jordi, la Medalla d'Or de la Generalitat de Catalunya o el guardó dels Premis Nacionals de Cultura.

El jurat

Per a l'elecció dels finalistes, el jurat tindrà en compte els criteris establerts a les bases del premi: les persones o entitats que optin al premi hauran de poder acreditar una trajectòria en favor de la promoció i defensa de la llengua catalana, en qualsevol dels territoris de parla catalana.

El jurat està format per 7 persones, entre les quals destaca Jaume Cabré, escriptor (Barcelona, 1947). Jo confesso ha estat el seu darrer èxit internacional, però aquest reconegut escriptor català ja va assolir el prestigi arreu amb obres com Les veus del Pamano. També destaca la seva feina a la televisió: va participar en el guió de Estació d'Enllaç (TV3) o La Granja (TV3). Ha estat Premi Sant Jordi amb La teranyina (1983), Premi d'Honor de les Lletres Catalanes (2010) i Creu de Sant Jordi (2014).

La resta del jurat són l'escriptor Carles Torner, el professor i escriptor eivissenc Bernat Joan, l'escriptora valenciana Roser Serrano, el director del Centre de Normalització Lingüística Jordi Manent, el membre fundador de la Plataforma Bernat Gasull i el president de l'entitat Òscar Escuder. Podeu consultar més informació sobre el jurat aquí.

Primera edició

El guanyador de la primera edició del Premi Martí Gasull i Roig va ser l'Assemblea de Docents de les Illes Balears. El guardó se'ls va lliurar en un gran acte el passat 4 de febrer de 2014 al Born de Barcelona. En la votació popular hi van participar més de 4.000 persones, i hi va haver més de 100 propostes de candidats.

L'Assemblea de Docents de les Illes Balears es va imposar a la Viquipèdia en català i a l'activista d'Elx Joan-Carles Martí, que en van ser els finalistes.

En record de Martí Gasull i Roig

Martí Gasull i Roig (Barcelona, 2 d'abril de 1969 - Manāslu, Nepal, 23 de setembre de 2012) va morir al mont Manāslu a l'Himàlaia quan una allau va caure al campament base on descansava la seva expedició. La família i la Plataforma van rebre centenars de mostres de suport i de condol. De fet, diverses entitats i institucions van premiar a títol pòstum la trajectòria d'en Martí en l'àmbit de l'activisme lingüístic. L'octubre de 2012 va rebre la Creu de Sant Jordi que atorga la Generalitat de Catalunya a títol pòstum. També va rebre la Medalla d'Or al Mèrit Cultural de l'Ajuntament de Barcelona. Per a més informació sobre Martí Gasull i Roig podeu clicar aquí.

El Premi Martí Gasull és possible gràcies a la col·laboració de la Diputació de Barcelona.

Tota la informació es pot consultar al web www.premimartigasull.cat

Parteja