Nòvas ← d’Autras notícias

La Plataforma per la Llengua edita un llibre sobre els seus 20 anys d’història

L'entitat va presentar el dilluns 14 d'abril a la tarda el llibre Plataforma per la Llengua. 20 anys defensant el català, de Francesc Marco Palau, que fa una crònica de la trajectòria de l'ONG del català de manera paral·lela a l'evolució de l'activisme lingüístic al nostre país. El volum, publicat per editorial Base, compta amb presentació i pròleg del filòleg Jordi Manent i de la presidenta de l'ANC i membre de l'Executiva de l'entitat, Carme Forcadell.

La Plataforma per la Llengua va presentar aquest dilluns, com una de les novetats editorials de cara al Sant Jordi d'enguany i en el marc dels actes de commemoració del 20è aniversari de l'entitat, el llibre sobre els 20 anys d'història de l'ONG del català. Plataforma per la Llengua. 20 anys defensant el català, de l'historiador i membre de l'Executiva de l'entitat Francesc Marco Palau i publicat per editorial Base, ens explica l'evolució històrica de l'organització, la seva tasca de modernització del discurs del catalanisme i els resultats tangibles i mesurables assolits en àmbits diversos durant la seva trajectòria.

El llibre descriu els antecedents, la dissolució de la Crida a la Solidaritat i el naixement del Col·lectiu l'Esbarzer, i explica com un grup de joves van decidir crear una entitat que defensés els drets lingüístics dels catalanoparlants. Detalla accions i projectes, com la campanya que el 12 de desembre de 1993 va aplegar 15.000 llaunes de Coca-cola per l'etiquetatge en català a la plaça Catalunya, o la creació del concepte "El català, llengua comuna", que ha estat l'eix ideològic de moltes de les darreres accions de l'ONG. També enumera alguns dels èxits més rotunds i dels resultats més tangibles aconseguits, com la versió en català del catàleg d'IKEA. I, de manera paral·lela als episodis més feliços, no es deixa d'explicar sens dubte el moment més trist de l'entitat: la pèrdua el 2012 de Martí Gasull i Roig, un dels seus principals impulsors, en un accident de muntanya a l'Himàlaia.

De manera paral·lela a la crònica d'aquests 20 anys d'història, l'obra ens va explicant també l'evolució de la normalització lingüística que ha experimentat el nostre país i el camí que ha seguit l'activisme per la llengua catalana des de la Crida fins ara mateix, a les portes del referèndum per la independència. Finalment, repassa també el paper de les institucions catalanes, dels partits polítics i de la societat civil en fer del català la llengua comuna i de cohesió social. Dues dècades d'accions a favor del català que ara són més d'actualitat que mai, amb els atacs a la immersió lingüística a Catalunya, amb el tancament de TV3 al País Valencià, amb les samarretes verdes a les Illes Balears i amb el LAPAO a la Franja de Ponent.

A la presentació hi van participar el president de l'ONG del català, Òscar Escuder, el filòleg i president del Centra per a la Normalització Lingüística de Barcelona, Jordi Manent i Carme Forcadell, membre de l'Executiva de l'entitat i presidenta de l'Assemblea Nacional Catalana. Tots escriuen a la presentació del llibre i destaquen la importància del paper que ha fet l'entitat al llarg d'aquests anys. Carme Forcadell, per exemple, destaca: "Necessitem la Plataforma, perquè ens recorda els nostres deures com a ciutadans i com a catalans, perquè és la nostra consciència lingüística". Per la seva banda, Jordi Manent deixa clar que "la història de la Plataforma per la Llengua és, indiscutiblement, la història d'un èxit".

El llibre es pot trobar a les llibreries al preu de 15 €, i també es pot adquirir a les seus de la Plataforma per la Llengua. Els socis i sòcies tenen un descompte si el compren a les seus de l'entitat. Podeullegir més informació sobre com aconseguir el llibre a través d'aquest enllaç.

Parteja