Nòvas ← d’Autras notícias

Arribem a l'equador de la campanya, 10.000 llaunes en tres mesos!

El #repteCocacola, la campanya massiva per l'etiquetatge en català que ha engegat la Plataforma per la Llengua en l'any del seu vintè aniversari, ha complert ja la meitat del camí. En només tres mesos, s'han aconseguit recollir ja 10.000 llaunes de les 20.000 amb les quals el 31 de maig vinent es pretén escriure un gran mural per l'etiquetatge en català a la plaça Catalunya de Barcelona. Tota la informació sobre la campanya a: http://reptecocacola.cat/

La campanya es va engegar el 12 de desembre de 2013, coincidint amb la data en què, vint anys abans, el 1993, es van aconseguir reunir 15.000 llaunes buides de Coca-cola amb les quals es va escriure el mosaic "Etiquetem en català" al terra de la plaça Catalunya de Barcelona, en el que es considera l'acte fundacional de la Plataforma per la Llengua. Ara es vol repetir i superar aquesta acció amb el mateix objectiu que el 1993: aconseguir que aquesta gran multinacional, una de les marques més grans del món, etiqueti en llengua catalana i serveixi com a exemple per a d'altres grans empreses que ignoren el català. En aquests 20 anys, l'ONG del català ha acumulat grans èxits en el camp de la normalització lingüística, però Coca-cola continua sense incorporar el català en els seus productes i comunicacions. A més, des del 2010, el nou Codi de consum incorpora el dret dels consumidors de rebre les dades bàsiques de l'etiquetatge dels productes en català, i per tant en aquests moments Coca-cola està incomplint la llei catalana d'etiquetatge. En un estudi fet en supermercats i hipermercats de Catalunya el 2012, la Plataforma per la Llengua calculava que un 94% dels productes no s'etiquetaven en català d'acord amb la Llei. La paradoxa és que arreu d'Europa, Coca-cola etiqueta sempre en la llengua de les comunitats lingüístiques de dimensions semblants a la catalana i acompleix els drets del consumidor, però en el cas català fa una excepció única i sense precedents. És per aquest motiu que el 31 de maig la campanya es culminarà amb una gran acció de sensibilització al carrer en què s'aplegaran les 20.000 llaunes recollides i s'escriurà al mateix lloc que el 1993 la frase: "ETIQUETEU EN CATALÀ!". El resultat de l'acció s'enregistrarà en un vídeo que es farà arribar a l'empresa juntament amb una carta amb la petició formal que incorpori la nostra llengua en els seus productes distribuïts als territoris de parla catalana i un informe comparatiu sobre les polítiques d'etiquetatge que desenvolupa Coca-cola en diversos països que compten amb llengües tant parlades que el català.

En aquests tres mesos s'ha realitzat una important tasca en xarxa que ha permès aplegar les 10.000 llaunes amb un temps rècord: per exemple, s'ha establert una important xarxa, que compta ja amb 32 punts situats en 19 municipis diferents d'arreu dels territoris de parla catalana, on es poden dipositar les llaunes. Podeu trobar el llistat complet i actualitzat dels punts de recollida aquí: http://reptecocacola.cat/col·laboracio. Aquesta xarxa no para de créixer i regularment es reben noves peticions per obrir nous punts de recollida. A més, la campanya és possible també gràcies al suport actiu de nombroses entitats, empreses i establiments col·laboradors. S'ha aconseguit molt, però encara queden molts milers de llaunes per recollir per aconseguir el repte. Per això, l'entitat fa una crida a la col·laboració activa de la ciutadania. No demanem que es begui més Coca-cola, sinó simplement que les llaunes que ja es consumirien habitualment, enlloc de llançar-les, es duguin a algun dels punts de recollida autoritzats. Valen tot tipus de llaunes buides de Coca-cola de tots els tipus i mides. D'altra banda, la campanya serà curosa des del punt de vista mediambiental i la totalitat de les llaunes recollides es portaran a reciclar, un cop acabada l'acció, a un punt autoritzat.

La campanya es pot seguir a través de les xarxes socials amb el hashtag #repteCocacola. Podeu trobar més informació al web http://reptecocacola.cat/.

Parteja