Nòvas ← d’Autras notícias

"Per molts anys, valencians!"

Aquest 14 de maig se celebra l'efemèride de l'aparició d'un llibre revolucionari: Nosaltres els valencians, de Joan Fuster. En el marc d'uns països normals, això seria data assenyalada per festejar l'aparició de l'obra que articulava ideològicament, no ja la constatació d'un passat comú, sinó el repte d'un futur compartit assolit. Als nostres, de països, això segueix sent el que dèiem, un repte, perquè l'acumulativa de contencions obliga a reformular les estratègies per alimentar aquesta pertinença comuna.

Tot i aquests topalls -diguem-ne violència, de la simbòlica i de la que no- i tot i el fervent impuls, sempre llaminer, del núvol econòmic com a nervi per a l'apropament, la proposta de la llengua comuna -en aquest doble sentit, encara- segueix present com a motor de l'emancipació, i amb més vigor que mai.

Sens dubte, i més avui dia, és inversemblant restar les possibilitats d'eficàcia que pot tenir un discurs centrant en la proposta d'un eix econòmic comú com a punt de partida per assolir fites més ambicioses. Però també val a dir que hi ha prou precedents per dubtar que amb això n'hi hagi prou. Perquè de fet, la proposta política i cultural de Fuster i els intents de fustigar-la no es deuen tant a que d'altres l'hagin sobrepassat per capacitat de convocatòria o consens, sinó de la voluntat d'escapçar-la per progressista, perquè inherentment estimulava als partidaris a prendre consciència i a revisar factors relacionats amb les desigualtats de possibilitats dels ciutadans i de les relacions desiguals de poder per a fer-les efectives. (Autor: Marc Biosca) [segueix llegint]

Parteja