Nòvas ← d’Autras notícias

L’empresa diu sí al català: més de 150 persones s’apleguen en un acte per estendre la llengua en el món empresarial

Les institucions i el món empresarial s'apleguen al Cercle d'Economia a favor del català a l'empresa en un acte organitzat per la Plataforma per la Llengua i la Fundació Vincle. Un èxit de convocatòria amb més de 150 assistents. El català a l'empresa es presenta com una eina de cohesió i fidelització, generadora de negoci i element de responsabilitat social corporativa. Dins el marc de l'acte es presenta el Manual de bones pràctiques lingüístiques a l'empresa on s'hi explica la normativa vigent als diversos territoris de parla catalana i es fan propostes de bones pràctiques lingüístiques a l'empresa. Podeu descarregar-vos la publicació aquí: www.plataforma-llengua.cat/estudis/interior/94  

 

Més de 150 persones van aplegar-se aquest dimarts dia 15 de maig a l'acte convocat per la Plataforma per la Llengua i la Fundació Vincle al Cercle d'Economia, a Barcelona, a favor del català a l'empresa. Representants de les organitzacions empresarials i de l'administració van plasmar ahir una voluntat ferma per tal que el català tingui el lloc que li correspon en les relacions amb el consumidor i dins l'empresa per acomplir al normativa i entendre les oportunitats de negoci que significa el mercat de llengua catalana. A la vegada es va presentar el Manual per a unes bones pràctiques lingüístiques a l'empresa elaborat per la Plataforma per la llengua i la Fundació Vincle. Es tracta d'una guia que es presenta com una eina útil per a les empreses per tal d'actuar amb responsabilitat pel que fa a la llengua catalana.

L'acte va començar amb la benvinguda de l'amfitrió, el senyor Sr. Artur Carulla, vice-president del Cercle d'Economia i amb la intervenció de l'Hble. Sr F. Xavier Mena, Conseller d'Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya, qui també tancaria l'acte. El conseller va destacar que s'associés la llengua al paper de l'empresa i en el caràcter de projecció -i més en els temps actuals- que pot tenir la llengua per a l'empresa catalana. Així mateix va reconèixer que "El català forma part de la vida professional, personal, laboral. També forma part de l'empresa" i que "Venim de situacions, i ens hi trobem encara, que no son normals".

El M. Hble. Sr. Joan Rigol, ex-president del Parlament de Catalunya, qui també va moderar l'acte, va parlar del caràcter emprenedor català bo i fent un repàs històric del context empresarial català en relació a la llengua i cultura, l'estreta relació justament ja a partir del segle XIX amb la Renaixença, i en la implicació necessària de l'empresa en la societat:"Com a empresaris no hem de tenir complexes, perquè allò que ens legitima més és precisament la implicació amb la societat. Hem de mirar que funcioni el negoci, però que també ens impliquem amb l'entorn, els fets culturals i socials." També va insistir que "La llengua i la cultura són els valors espirituals d'un poble" i que "L'empresari s'ha d'arremangar. Si el nostre país requereix una militància, també necessitem la militància de l'empresari." També es va referir als tres segments fonamentals per tal que el català avanci: l'administració, la llei i la militància del ciutadà i l'empresari; totes tres actuacions han d'anar lligades.

Acte seguit van intervenir els representants de les organitzacions empresarials que han donat suport al manual. El Sr. Jaume Fàbrega en nom del Consell General de Cambres de Catalunya, va insistir en la importància d'un mercat de 10 milions de consumidors i que la llengua és una manera d'entendre el món i que l'empresa s'ha d'adequar a la societat on actua. La Sra Anna Delclós, en nom de la CECOT, va insistir en la responsabilitat social empresarial i en la idea de respecte al territori i de tendir a l'excel·lència. El Sr. Miquel Àngel Fraile en nom de la Confederació del Comerç de Catalunya va explicar l'aposta que des de la seva organització es fa pel català i en la integració dels nouvinguts per tal que el català sigui la llengua d'ús normal amb els clients. Finalment el Sr. Marc Monràs, com a Fundació Vincle, va enraonar sobre la importància del català, l'oportunitat de mercat i de proximitat. Com bé afirmava: "L'ús del català fidelitza. L'ús exclusiu del castellà allunya".

Acte seguit es va passar al segon bloc de l'acte. El periodista Carles Prats va moderar un petit debat amb diversos empresaris que exemplificaven bones pràctiques pel que fa als usos lingüístics: el Sr. Xavier Albertí d'Embotits La Selva, el Sr. Josep Mateu de RACC, la Sra Maria Trias de Galetes Trias i el Sr. Albert Castellon de Moritz. Es va parlar de la normalitat i beneficis d'ús del català, i a la vegada de la necessitat d'aplicar plenament la normativa que amb el nou Codi de Consum obliga ja les empreses a etiquetar en català. Moritz va parlar de l'aposta plena pel català des d'un bon principi com a factor de modernitat, deixant enrere el català com a marca de producte artesanal. Més enllà de les dades obligatòries, que ells posen en català i castellà (atès que el castellà és també obligatori), va destacar que és en la literatura de l'etiqueta - només en català a les cerveses Moritz- on fan més aquesta proximitat amb el consumidor, de manera que el català sigui un factor que defineixi el propi producte. Trias també parlava de l'etiquetatge multilingüe com a solució per la incorporació del català quan no es fa diferenciació d'estocs en diversos estats i que això sempre els havia beneficiat, no pas perjudicat: "Fer ús del català és purament un acte de coherència empresarial". La Selva, una empresa que el 50% el ven fora dels territoris de parla catalana, aposta també pel multilingüisme. També afirmava ja a la roda de premsa prèvia a l'acte que: "Amb el català a l'empresa s'hauria de fer com amb la immersió lingüística a les escoles: el govern hauria de fer complir la llei." Pel que fa al manual insistia que serà "molt útil i pràctic". "En som una colla que ho estem practicant des de fa molts anys i ho fem per convicció, però darrera hi ha motius pràctics perquè el català transmet una idea d'arrelament, proximitat, i de modernitat". El RACC, fent referència també a l'actuació arreu d'Espanya, explicava les adaptacions lingüístiques fetes a la revista segons el lloc d'actuació: "En l'àmbit dels serveis l'ús del català és fonamental", "La gent té la necessitat de sentir-se que forma part d'un col·lectiu, i això fa necessari que et dirigeixis a ells en català". RACC Mòbil també és l'única companyia de telèfons que acompleix plenament la normativa pel que fa al català i fa una bona pràctica lingüística.

En el tercer bloc de l'acte, els representants de la Plataforma per la llengua, amb la introducció del seu president Òscar Escuder, van presentar el manual de bones pràctiques. El president va destacar la importància econòmica del català i l'oportunitat que representa el mercat, mentre que Bernat Gasull, coautor del manual, remarcava les tres raons bàsiques per elaborar aquesta eina: els dèficits legals detectats en les empreses que actuen en l'àmbit del català, la manca de consciència del que significa el nostre mercat i la oportunitat de negoci, i el poc desenvolupament de la responsabilitat social de moltes empreses en relació a la llengua del consumidor.

Finalment la Sra. Yvonne Griley, Directora General de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya va fer una crida a les empreses per seguir les bones pràctiques del manual i perquè se sumin a l'ús normalitzat del català.

L'acte va cloure amb les paraules del conseller: "L'empresa, amb la crisi, no té una altra sortida que projectar-se al món i per això cal el català", "La nostra llengua és el nostre senyal distintiu", "La coneixença del català és una competència determinant per a aconseguir una feina i ocupació al nostre país". Va acabar amb la frase del manual que es presentava: "A l'empresa, en català". Al final de l'acte es va servir un refrigeri i  tothom va poder endur-se un exemplar del manual de bones pràctiques. Aquest manual també està a disposició de tothom en format digital a: www.plataforma-llengua.cat/estudis/interior/94  

També se n'ha fet una versió reduïda en format desplegable, que es pot descarregar des d'aquí: www.plataforma-llengua.cat/estudis/interior/95  

 

- Algunes frases de l'acte:

F. Xavier Mena, Conseller d'Empresa i Ocupació:

"El normal és projectar-nos tal com som, i això també vol dir fer-ho en la nostra llengua."

"L'empresa s'ha de projectar al món i el català és un avantatge competitiu."

Joan Rigol, expresident del Parlament de Catalunya

"Defensar la nostra llengua és defensar la nostra capacitat de projecció. I hem de fer-ho sense por i amb normalitat."

Yvonne Griley, directora general de Política Lingüística

"Cal que els empresaris siguin actius, que siguin els primers difusors del català al món de l'empresa."

Òscar Escuder, president de la Plataforma per la llengua

"El català no és una llengua petita. És la 27a llengua en més pes econòmic del món."

Miquel Àngel Fraile, secretari general de la Confederació de Comerç de Catalunya

"La normalitat en el món del comerç passa perquè el català sigui la llengua de relació amb els nostres clients."

Marc Monràs, empresari del patronat de la Fundació Vincle

"El català ens fa propers, amigables, normals i incrementa la xifra de vendes."

"L'ús del català fidelitza. L'ús exclusiu del castellà allunya".

Josep Mateu, director general del RACC

"La gent té la necessitat de sentir-se que forma part d'un col·lectiu, i això fa necessari que et dirigeixis a ells en català."

Maria Trias, directora de màrqueting de Galetes Trias

"El català és un tret diferencial, és una imatge moderna, és un plus i no un problema."

Albert Castellón, director general de cerveses Moritz

"És modern etiquetar i comunicar en català. Nosaltres hem trencat aquest mite."

Xavier Albertí, administrador gerent d'Embotits La Selva

"El factor legislatiu és definitiu. Amb la militància no n'hi ha prou. Cal que l'administració faci complir la llei que obliga a etiquetar en català."

Parteja

  • Twitter
  • Facebook
  • Telegram
  • Whatsapp
  • Linkedin