Nòvas ← d’Autras notícias

Acord per difondre la versió en català de la Viquipèdia

La Plataforma per la Llengua inicia una col·laboració amb l'Associació Amical Viquipèdia amb l'objectiu de difondre la versió en català i animar la ciutadania a llegir i escriure articles en català a l'enciclopèdia electrònica. Hi ha més de 360.000 articles en català a la Viquipèdia, que converteixen la nostra llengua en la 13a de l'enciclopèdia. A més, els articles en català estan valorats entre els de més qualitat. L'acord de col·laboració es basa en mantenir relacions estretes entre totes dues entitats per sumar esforços per fer créixer el català a Internet.

Des de la Plataforma per la llengua animem a tots els associats i simpatitzants a fer créixer el gruix d'articles a la Viquipèdia en català i a començar a escriure-hi articles. Qui vulgui començar a escriure a la Viquipèdia i no sàpiga per on començar, es pot posar en contacte amb l'Associació Amical Viquipèdia enviant un correu-e a amical@wikimedia.cat, tot posant al títol: Vull començar a escriure a la Viquipèdia. Rebrà una resposta on se l'ajudarà a llençar-s'hi. Qui vulgui començar pel seu compte, a la mateixa Viquipèdia pot trobar-hi la informació que necessita a la pàgina d'ajuda.

Sens dubte la Viquipèdia en català ha estat un èxit a Internet. Després de l'anglès, el català va ser la primera llengua en tenir articles, i actualment en té gairebé el mateix nombre que el xinès i més que el noruec o el suec. A més a més, és l'única llengua que està per davant de l'anglès en el rànquing del grau de desenvolupament dels 1.000 articles fonamentals.

No n'hi ha prou, però, amb fer un bon paper: la majoria dels catalanoparlants saben també castellà, per la qual cosa els lectors o clients de la Viquipèdia en català sempre tenen l'opció d'anar a la botiga del costat. Per tal de tenir èxit, la Viquipèdia en català intenta oferir més i millors serveis que la botiga del costat.

La Viquipèdia és un fenomen de masses pel que fa a l'impacte, però és un fenomen extraordinàriament minoritari pel que fa al nombre de gent que hi participa com a editor. Aquest detall és el que permet d'anar molt més enllà d'on no ha anat mai ningú. A la Viquipèdia hi ha una oportunitat real per passar de fer "només" un bon paper a enlluernar el món. A primer cop d'ull sembla que no hi ha res a fer davant de llengües que tenen centenars de milions de parlants, però això no és pas cert.

Actualment hi ha 4 versions lingüístiques de la Viquipèdia amb més d'un milió d'articles: anglès, alemany, francès i neerlandès, i 10 versions que en tenen entre 330.000 i un milió, entre les quals s'hi compta el català. És realista, doncs, pensar que el català podria ésser entre les primeres?

La Viquipèdia l'escriuen voluntaris. Les estadístiques d'octubre de 2011 diuen que la Viquipèdia en català va tenir 449 viquipedistes actius (més de 5 contribucions mensuals) i 84 de molt actius (els que fan més de 3 edicions al dia). Si es compara amb l'edició en neerlandès, amb més d'un milió d'articles, es pot veure que ells en tenen 1.422 d'actius i 239 de molt actius. És per això que si el català vol situar-se en aquesta primera divisió caldria més viquipedistes en català.

Fins ara la Viquipèdia ha crescut per inèrcia. Una petita proporció de lectors s'adonen que també hi poden escriure i s'hi llencen. D'aquests, alguns troben que els agrada i ho continuen fent amb més o menys regularitat. Durant els primers anys ha crescut en nombre d'articles i editors, però s'ha arribat a un punt en què hi ha gent que ja hi porta molts anys i que, com és normal, baixa el ritme o se'n cansa. En les dos darrers anys, en la majoria de llengües, el nombre de viquipedistes que abandonen el projecte ha igualat, o fins i tot superat lleugerament, el dels nous viquipedistes que comencen.

Aquest declivi no és pas perquè la feina ja estigui enllestida. A la Viquipèdia en anglès, que té més de 3 milions d'articles, encara hi ha més de 8 milions d'"enllaços en vermell" (articles per iniciar), per la qual cosa encara queda feina per anys, i més encara a la Viquipèdia en català, on hi ha uns 360.000 articles i en general estan menys desenvolupats que en anglès.

Per tot això, a la Viquipèdia en català va crear l'associació Amical Viquipèdia, que cerca vies per engrescar la gent a escriure. El seu objectiu principal per als propers anys és incrementar el nombre de viquipedistes actius i molt actius per tal de situar la viquipèdia en català entre les primers llengües del món. Per fer-ho, hi ha col·laboracions amb escoles, universitats, associacions i entitats culturals. Per ajudar-los a començar a escriure, s'organitzen cursets d'edició, edició de llibres i fulletons explicatius i creació d'eines que faciliten les traduccions.

Ara la Plataforma per la Llengua i l'Associació Amical Viquipèdia inicien una col·laboració per facilitar que els associats, col·laboradors i seguidors de la Plataforma per la Llengua que vulguin puguin participar en aquest projecte contribueixin a donar aquest gran salt endavant.

Parteja