Nòvas ← d’Autras notícias

Sis mesos després de l’entrada en vigor de la Llei del cinema, el percentage de pel·lícules en català contínua sent ínfim a les sales de Reus i Tarragona

Els principals cinemes de Reus (Lauren i Palace-ACEC) no acostumen a projectar les versions en català de les pel·lícules que projecten, encara que estiguin disponibles en el mercat, i als Oscar de Tarragona, el nombre de projeccions en català continua sent ínfim.

La Plataforma per la Llengua del Tarragonès ha dut a la demarcació de Tarragona, tal i com ja ha fet en anys anteriors, la campanya pel cinema en català, que l'organització realitza des de fa 16 anys a nivell nacional. La Plataforma per la Llengua ha constatat que un any després de l'últim estudi, i sis mesos després de l'entrada en vigor de la Llei del cinema (però sense que se n'hagi aprovat el corresponent decret de desplegament), el nombre de pel·lícules en català continua sent molt baix. Tot i això, als cinemes Oscar de Tarragona ha augmentat 0,6 punts en aquest últim estudi (7,4%, de gener a juliol de 2011), respecte a l'anterior (6,8% de gener a juny de 2010).

Pel que fa a Reus, de les 88 pel·lícules diferents projectades entre els cinemes Lauren i Palace-ACEC, només dues han estat projectades en català: el cicle Catalunya Cinema (comptabilitzat en aquest estudi com una sola pel·lícula) als Lauren i Arthur i la Guerra de Dos Móns, als Palace-ACEC. Això suposa una millora important, ja que en anteriors estudis no s'havia detectat cap pel·lícula en català en aquest dos cinemes, però continua essent una presència exigua.

Aquest ínfim percentatge de cinema en català és una de les grans anomalies que encara pateix l'idioma, ja que no s'adequa a la realitat sociolingüística de Catalunya. La Plataforma per la Llengua demana a la Generalitat de Catalunya que aprovi el decret de desplegament de la Llei del Cinema tan aviat com sigui possible.

Després d'analitzar la situació en aquestes dues ciutats, però, la Plataforma per la Llengua creu que la responsabilitat local d'aquesta discriminació lingüística també és dels exhibidors, ja que a les principals sales de Reus, Lauren i Palace-ACEC, no acostumen a projectar les versions en català de les poques pel·lícules que sí que en tenen. Així doncs, l'organització fa una crida als empresaris del sector perquè acatin el decret un cop aprovat i augmentin l'oferta de cinema en català, tot escollint la versió en aquesta llengua sempre que n'hi hagi i oferint-la en igualtat de condicions que la versió en castellà pel que fa a nombre de projeccions i horaris.

Parteja