Nòvas ← d’Autras notícias

Els supermercats catalans presenten encara forts dèficits en l'etiquetatge en català

Malgrat una tendència general positiva, alguns supermercats i hipermercats que operen a Catalunya presenten encara forts dèficits pel que fa a l'ús del català en els seus productes propis. Empreses com Carrefour, Mercadona o la catalana Miquel Alimentació no etiqueten cap dels seus productes en llengua catalana. Aquestes són les principals conclusions de l'estudi "Les llengües d'ús en l'etiquetatge dels productes de marca blanca de supermercats i hipermercats a Catalunya', que representants de la Plataforma per la Llengua van presentar dilluns passat a les cotxeres del Palau Robert, acompanyats del Secretari General de Comerç de la Generalitat, Alfons Garcia. Podeu descarregar-vos l'estudi complet i la nota de premsa.

El treball mostra un escenari que no s'adiu a la situació real de la llengua, ja que dels 624 productes de "marca blanca" analitzats en l'estudi, menys d'una quarta part, un 20,2%, estan etiquetats en català. En nombres absoluts, la presència del català es troba en quart lloc, per darrera de l'espanyol, el portuguès i l'anglès. Segons la superfície de venda, la situació canvia, i el català guanya posicions, ocupant el segon lloc, amb un 27,6% de presència, tot i que continua situant-se lluny de l'espanyol. Per empreses, Bon Preu i Sorli-Discau són els que empren el català en més productes: en tots dos casos, en un 100% dels productes. Malgrat el bon comportament d'aquestes dues empreses, n'hi ha encara força que no l'empren en cap dels seus productes, com Carrefour o Miquel Alimentació, l'únic grup català que no etiqueta en llengua catalana en pràcticament cap cas. Algunes d'aquestes empreses, a més, etiqueten a Catalunya en llengües amb menys parlants que la catalana o en llengües oficials de territoris que tenen menys població, com el finès, danès, eslovac, noruec, lituà o letó, i en canvi no en català. D¡altra banda, pel que fa a l'etiquetatge de vins i caves, obligatori en català segons lalLlei de política lingüística, només 1 (Bon Preu) dels 11 caves i només 3 (Bon preu, Caprabo i Grup Miquel) dels 12 vins catalans de denominació d'origen compleixen la legislació. L'administració no ha pres mesures davant aquests productes que continuen il·legalment en el mercat i per això, en l'estudi, la Plataforma per la Llengua recomana a l?administració que retiri tots aquests productes del mercat, entre d'altres mesures per garantir la correcta atenció al consumidor català.

Parteja

  • Twitter
  • Facebook
  • Telegram
  • Whatsapp
  • Linkedin