Rècord de participació: més de 8.200 persones trien el guanyador de la 10a edició dels Premis Martí Gasull i Roig

FilminCAT, La Bressola i VilaWeb s'han disputat el guardó i el guanyador es farà públic el dilluns 20 de febrer a les 19 h en una gala que tindrà lloc, per primera vegada, al Palau de la Música de Barcelona

La gala es podrà seguir en directe al canal de YouTube de Plataforma per la Llengua i més tard, a les 22.45 h, al Canal 33

De moment, Plataforma per la Llengua ja ha anunciat que la filòloga i activista Blanca Serra és la mereixedora del Premi Especial del Jurat i els propers dies es farà públic el nou Premi a la Innovació

Plataforma per la Llengua va tancar diumenge a la nit el termini per decidir qui ha de ser el guanyador de la desena edició dels Premis Martí Gasull i Roig, i ho va fer amb un rècord històric de participació. Els candidats finalistes són FilminCAT, La Bressola i VilaWeb i en la votació, que ha estat oberta al públic durant gairebé un mes, hi han participat 8.271 persones, un 22,5 % més que en l'edició de l'any passat. Fins ara, l'edició amb més participació havia estat la quarta, celebrada l'any 2017, amb una participació de 8.219 persones.

El guanyador s'anunciarà dilluns 20 de febrer a les 19 h en una gala que tindrà lloc, per primera vegada, amb motiu del desè aniversari dels premis, al Palau de la Música de Barcelona. En aquesta gala també es lliurarà el Premi Especial del Jurat a la filòloga i activista Blanca Serra i el nou Premi a la Innovació, que es farà públic els propers dies.

El premi a Blanca Serra és un reconeixement a una trajectòria de prop de seixanta anys de lluita en defensa del català des de múltiples entitats, una tasca que la filòloga sempre ha dut a terme amb la mirada fixada en el conjunt dels territoris de parla catalana. Per a l'entitat, és important reivindicar la tasca dels que ens han precedit en la defensa de la llengua i, especialment, dels que ho han fet de manera més combativa, tenint en compte que de vegades la legitimitat per defensar la llengua sembla que ha depès del grau en què s'acceptava la imposició del castellà.

Tothom que vulgui assistir a la gala pot sol·licitar les entrades a través del web i per a qui la vulgui seguir, però no ho pugui fer presencialment, també es retransmetrà en directe a través del canal de YouTube i s'emetrà en diferit, la mateixa nit a les 22.45 h a través del Canal 33.

La gala d'enguany serà presentada pel comunicador Òscar Dalmau i farà un recorregut pels deu anys dels premis a través d'un seguit d'esquetxos que repassaran les lluites de l'entitat que han protagonitzat cadascuna de les gales. Amb una escenografia inspirada en les noves tecnologies i les xarxes socials, un dels grans cavalls de batalla del català, el lliurament dels guardons s'alternarà amb els diversos esquetxos.

Els Premis Martí Gasull i Roig

Els Premis Martí Gasull i Roig són una iniciativa de Plataforma per la Llengua per reconèixer la trajectòria i les accions de persones i entitats en la defensa i la promoció de la llengua catalana arreu del domini lingüístic o en l'àmbit internacional. Els guardons neixen el 2013 amb l'objectiu d'homenatjar la figura de Martí Gasull i Roig, un dels fundadors de l'entitat i un gran defensor de la llengua catalana, que va morir en una allau a l'Himàlaia el setembre de 2012. A títol pòstum, l'activista va rebre aquell mateix any la Creu de Sant Jordi que lliura la Generalitat de Catalunya i la Medalla d'Or al Mèrit Cultural de l'Ajuntament de Barcelona. Durant els gairebé dinou anys que va estar vinculat a Plataforma per la Llengua, va ser l'ànima ideològica i de dinamització de l'entitat i una de les seves cares més visibles. En aquest període l'ONG del català es va professionalitzar, va reinventar el seu discurs i va fer un salt endavant tant en projecció com en nombre de socis.

Per als periodistes:

• Si voleu parlar amb algun membre de l'entitat sobre els Premis Martí Gasull i Roig o entrevistar la filòloga i activista Blanca Serra, Premi Especial del Jurat, poseu-vos en contacte amb premsa@plataforma-llengua.cat