Estudis e publicacions ← d’Autras intradas

- Justícia - Estudis

És possible professionalitzar-se en l’advocacia en català a les Illes Balears?

En el context d'emergència lingüística que hi ha en l'àmbit jurídic arreu dels territoris de parla catalana, la Plataforma per la Llengua ha fet un estudi per avaluar la presència de la nostra llengua als estudis de Dret de les Illes Balears. Els resultats de l'estudi són preocupants i corroboren la hipòtesi inicial de l'entitat, és a dir, que hi ha una relació directa entre la baixa presència del català en l'àmbit jurídic i l'aprenentatge acadèmic, que és altament castellanitzat. La impossibilitat de poder cursar els estudis universitaris en català comporta que els futurs professionals no estiguin avesats a utilitzar aquesta llengua i, a més, dificulta la creació d'un llenguatge jurídic i d'especialització en català.

L'estudi de la Plataforma per la Llengua, que classifica les dades per grups impartits a Mallorca, Menorca i Eivissa, analitza quantes assignatures del grau de Dret s'ofereixen en català segons els plans docents de la Universitat. Els resultats conclouen que només el 21,1 % de les assignatures de Dret es poden cursar en català. A més, els resultats de l'estudi indiquen que la presència de la llengua pròpia en el transcurs de la carrera va disminuint progressivament, ja que si bé al segon curs l'oferta acadèmica és del 31 %, al quart curs descendeix fins al 5 %. En el cas del Màster d'accés a l'advocacia, que és obligatori per poder exercir la professió, ni tan sols és possible saber quines classes s'impartiran en català. De fet, en el pla d'horaris de les assignatures del màster, tot hi apareix redactat en castellà, fins i tot a la versió catalana del web.