Plataforma per la Llengua ha programat a Castalla el cicle de conferències sota el títol: «Valencià: emergència lingüística», que tindrà lloc dijous, 5 d'octubre. L'acte del Maestrat serà a la Casa de la Cultura a les 19.30 hores. La xerrada estarà a càrrec del prestigiós escriptor i filòsof Xavier Serra, que serà presentat per Francesc Verdú. La conferència de Castalla forma part del cicle que està realitzant-se per tot el País Valencià i que també passarà per Benicarló i per Ibi en els propers dies.
La situació d'emergència lingüística no és únicament pròpia dels valencians, sinó que milers de parlants de llengües del món pateixen el mateix fenomen. Haver estat llengües importants tampoc és garantia de res: el yiddish, per exemple, la llengua dels jueus originaris d'Alemanya i d'altres països de l'Europa oriental, disposava de diaris i teatres en yiddish a Nova York i va arribar a tenir un premi Nobel de literatura, Isaac Singer, per bé que ara és una llengua poc parlada.
El còrnic, la llengua de Cornualla, a la Gran Bretanya, o l'hebreu també són llengües que han estat en emergència lingüística. Tanmateix, en aquests casos, s'han recuperat com a idiomes contemporanis per, entre d'altres factors, la voluntat del parlants.
Segons explica el portaveu de Plataforma per la Llengua al País Valencià, Toni Royo "la situació de la que s'anomena com a «emergència lingüística» es fonamenta en les darreres enquestes fetes públiques", i especialment "en la dada que només hi ha el 32 % de parlants habituals de la nostra llengua". Es pot afirmar que l'ús del valencià, en situacions de parla especialment, s'ha reduït a tots els territoris del domini lingüístic.
L'ONG del valencià considera que l'actitud de la ciutadania és determinant per revertir la tendència a la reducció de l'ús de la llengua pròpia. Per això, en els actes sobre l'emergència lingüística, es proposen algunes actituds quotidianes, per reivindicar l'ús del valencià en el dia a dia, com ara parlar en valencià, siga quina siga la llengua de l'interlocutor; triar productes i serveis en valencià, per exemple bancaris, de telefonia, o pàgines web; i presentar reclamacions o queixes, defensant el dret de viure en valencià, quan ens trobem en casos de discriminació lingüística.