Notícies ← Altres notícies

Instem la Diputació d'Alacant a recuperar el valencià en tots els cartells de l'agència de tributs Suma

Plataforma per la Llengua denuncia que la cartelleria informativa de la recaptació de l'IBI de l'empresa que cobra els tributs dels ajuntaments de la província d'Alacant s'ha fet únicament en castellà i anglés 

L'entitat recorda que l'ús normal del valencià és un deure legal de les administracions, també de la Diputació d'Alacant 

Plataforma per la Llengua denuncia que la gestora de tributs dels municipis de la  Diputació d'Alacant, Suma, ha prescindit del valencià en la cartelleria informativa sobre la recaptació de l'impost de béns immobles (IBI), i insta la Diputació a recuperar la llengua en totes les comunicacions.  

L'eliminació de la llengua en aquests cartells és una pràctica que s'afegeix a l'eliminació de la llengua en altres canals: la Diputació, que lidera el PP com els darrers anys, ja havia prescindit del valencià en campanyes com "Vinos de Alicante" el 2021, i tampoc fa servir la llengua al Facebook i al Twitter (ara, X) corporatius ni a les xarxes del Patronat Provincial de Turisme de la Costa Blanca. 

La promoció de l'ús normal i oficial del valencià és un deure legal d'acord amb el que estableix l'Estatut d'Autonomia. Igualment, l'article 4 de la Llei 8/2010, de 23 de juny, de Règim Local de la Comunitat Valenciana, determina que l'ús normal i oficial del valencià és també un deure legal de les diputacions. A més, el foment de la llengua pròpia per part de les institucions públiques està avalat per l'article 7 de la Llei 4/1983 d'Ús i Ensenyament del Valencià, que proclama el valencià com a llengua pròpia del País Valencià. 

Les administracions han de treballar pel bé públic, i l'ús normal del valencià forma part dels valors col·lectius que s'han de promoure oficialment. En conseqüència, Plataforma per la Llengua demana a Suma, la gestora tributària de la Diputació d'Alacant, que tinga en compte l'ús del valencià de manera generalitzada en les campanyes de comunicació, i en concret en l'edició de cartells. 

L'entitat pel valencià va conèixer aquesta discriminació per als valencianoparlants arran de la queixa d'una ciutadana al servei de queixes de Plataforma per la Llengua. Aquest servei estudia cada cas, ofereix l'assessorament legal als afectats sobre si pot tindre resposta judicial i, fins i tot, si cal, assumeix la despesa de la defensa dels casos més greus. A més, amb les queixes i discriminacions que arriben a aquest servei, l'entitat fa estudis i reports que presenta a les administracions per a exigir-los un canvi. Aquest 2023, a través del servei, l'entitat ja ha rebut gairebé una seixantena de queixes per discriminacions lingüístiques al País Valencià.


  • Si vols que continuem defensant els teus drets lingüístics, fes pinya amb els més de 25.000 socis que ja ens donen suport: fes-te'n soci en 3 minuts!

Comparteix

  • Twitter
  • Facebook
  • Telegram
  • Whatsapp
  • Linkedin