Denunciem que la Generalitat Valenciana vulnera l’Estatut i ignora la normativa lingüística del País Valencià

Els perfils oficials de Twitter de la Conselleria d'Agricultura, sota la direcció de VOX, vulneren i fragmenten el valencià

Plataforma per la Llengua vetllarà perquè el Consell corregisca aquesta actitud envers la llengua

En cas que no ho faja, l'entitat pel valencià presentarà una reclamació davant la Direcció General d'Ordenació Educativa i Política Lingüística per cada vulneració lingüística que es realitze

El Twitter de la Conselleria d'Agricultura, sota la direcció de VOX, vulnera sistemàticament la llei i ignora la normativa de l'Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL), que és l'encarregada de vetllar per l'ús normal i oficial del valencià. Per exemple, aquest dimecres 23 d'agost ha publicat una piulada en què s'hi poden observar fins a cinc faltes d'ortografia.

Plataforma per la Llengua País Valencià manifesta que el Consell de PP i VOX busca fragmentar la llengua i estudia mesures legals per tal de garantir els drets lingüístics dels valencians. En eixe sentit, l'entitat pel valencià presentarà una reclamació formal a la Direcció General d'Ordenació Educativa i Política Lingüística per cadascuna de les vegades que hi haja incompliment de la normativa de l'AVL, en cas que el propi Consell no corregisca aquesta actitud envers la llengua.

La Direcció General d'Ordenació Educativa i Política Lingüística és l'encarregada de fer complir les obligacions lingüístiques al País Valencià (decret 136/2023, de 10 d'agost, del Consell, d'aprovació del Reglament orgànic i funcional). A més, entre altres funcions, el propi decret diu que la Direcció General ha de "dirigir, analitzar, coordinar i executar la política lingüística d'acord amb la planificació lingüística de la Generalitat i amb la normativa legal vigent". Addicionalment, l'òrgan del Consell ha de vetllar pels usos institucionals que estableix el govern per a les dues llengües oficials i per a l'aplicació d'una política que avance cap a la normalització de la diversitat lingüística arreu del territori.

L'ONG del valencià anuncia també una reclamació formal a cada Conselleria que no complisca amb la normativa vigent i acudirà al Síndic de Greuges en cas que siga necessari i si el Consell no esmena l'error. Cal recordar que aquest òrgan ja ha resolt favorablement davant de situacions en què no s'emprava correctament la normativa fixada per l'AVL.

L'article sext de l'Estatut d'autonomia especifica que la Generalitat garantirà l'ús normal i públic de les llengües oficials i, al mateix temps, assegurarà el seu coneixement al conjunt de la societat valenciana. El Consell valencià, a més a més, atorgarà especial protecció i respecte a la recuperació del valencià, a més d'establir els criteris d'aplicació de la llengua pròpia en l'administració i l'ensenyament.  Finalment, l'Estatut determina que l'AVL és la institució normativa del valencià. La normativa lingüística de l'Acadèmia Valenciana de la Llengua és d'aplicació obligatòria a totes les administracions públiques de la Comunitat Valenciana, inclòs el govern autonòmic en tot el seu conjunt.

Amb tot, l'ONG del valencià demana col·laboració ciutadana perquè tot aquell que tinga coneixement de casos en què el Consell vulnere la normativa lingüística els faça arribar al servei de queixes de Plataforma per la Llengua.