Un centenar de professionals de l’acolliment lingüístic comparteixen experiències a Girona

Plataforma per la Llengua col·labora en l'organització de "L'acolliment lingüístic: l'ús més enllà de l'aula. X Jornada de presentació de materials i experiències", que es va celebrar aquest divendres passat, 11 de novembre, a l'Auditori Josep Irla de Girona

Un centenar de voluntaris i professionals que treballen amb persones nouvingudes a les comarques gironines van assistir divendres passat, 11 de novembre, a la jornada "L'acolliment lingüístic: l'ús més enllà de l'aula. X Jornada de presentació de materials i experiències". L'activitat va tenir lloc a l'Auditori Josep Irla de l'edifici de la Generalitat de Catalunya a Girona i va ser coorganitzada per Plataforma per la Llengua.

L'edició d'enguany va servir per debatre sobre els factors que incideixen en l'aprenentatge del català fora de les aules i per compartir estratègies i recursos perquè l'aprenentatge tingui continuïtat al carrer des de bon principi. Però a més de ser una jornada formativa, l'activitat també va servir com a punt de trobada entre professors de català i altres professionals i voluntaris d'organismes i entitats vinculats a l'acolliment lingüístic.

La jornada va començar amb les intervencions de Laia Cañigueral, delegada de la Generalitat a Girona, i Francesc Xavier Vila, secretari de Política Lingüística, i va continuar amb una conferència de Marina Massaguer, del Centre de Recerca en Sociolingüística i Comunicació (CUSC) de la Universitat de Barcelona, titulada "Arribar a Catalunya sense parlar català: factors clau per a l'adopció de la llengua".

Després d'una pausa, es van presentar sis experiències d'acolliment lingüístic, que es van estructurar en dos blocs. En el primer, Jordi Esteban (Coordinadora d'Associacions per la Llengua Catalana) va presentar Xerrem Junts, una iniciativa per crear espais per practicar el català col·loquial; Núria Solé (UGT) i Mariana Isla (Associació d'Ajuda Mútua d'Immigrants a Catalunya-UGT), uns tallers pràctics per conèixer l'entorn i llançar-se a parlar l'idioma, i Dolors Barceló (Consorci per a la Normalització Lingüística-CNL) i Anna Cortada (Ajuntament de Figueres), les sessions de sensibilització que s'imparteixen als monitors dels espais educatius de Figueres.

En el segon bloc, Gloria Liliana Cruz (directora general de Migracions, Refugi i Antiracisme de la Generalitat), Joana Valverde (Escola Portitxol de l'Estartit) i Zoulikha El Mahra (Associació de Dones de l'Estartit) van presentar el curs d'empoderament que s'ofereix a les dones migrades de l'Escola Portitxol de l'Estartit; Yasser Saadouane i Marcel Barbens (Entitat Conèixer i Compartir), una iniciativa d'empoderament lingüístic per a les treballadores de la llar que es va saber adaptar a la pandèmia, i Maria Badia (CNL), un projecte per aplicar la gramàtica cognitiva als nivells bàsics.

La jornada, que va concloure el director dels Serveis Territorials del Departament de Cultura a Girona, Josep Calataiud, va ser organitzada per la Secretaria de Política Lingüística de la Generalitat, juntament amb les entitats del Grup d'Immigració de la Comissió per la Llengua de les Comarques Gironines. A més de Plataforma per la Llengua, formen part d'aquesta comissió el Consorci per a la Normalització Lingüística, l'Equip de Llengua i Cohesió Social i el Servei d'Educació al Llarg de la Vida del Departament d'Educació, la Direcció General de Migracions, Refugi i Antiracisme, l'Institut de Ciències de l'Educació-Josep Pallach de la Universitat de Girona, el Servei Lingüístic de Comissions Obreres, el Servei Lingüístic de la UGT, Òmnium Cultural, Càritas Diocesana de Girona i l'Ajuntament de Girona.