L'acolliment lingüístic i l'acompanyament emocional, a Girona

El passat divendres 15 de novembre va tenir lloc a la Casa de Cultura de Girona la jornada L'acolliment lingüístic i l l'acompanyament emocional.

És la novena Jornada de presentació de materials i experiències, a la qual s'hi van inscriure cent vint-i-cinc professionals i voluntaris que treballen amb persones immigrades: professorat del Consorci per a la Normalització Lingüística, d'entitats, d'aules d'acollida, tècnics d'immigració dels ajuntaments, etc.

Es tractava d'una activitat formativa i alhora de trobada i intercanvi entre professionals i voluntaris que treballen amb persones immigrades, molt consolidada a les comarques gironines.

Va ser organitzada per la Direcció General de Política Lingüística, conjuntament amb els altres membres del Grup d'Immigració de la Comissió d'Organismes i Serveis per al Foment de la Llengua Catalana de Girona, entre els quals, la Plataforma per la Llengua. Altres entitats que integren el Grup d'Immigració són: el Consorci per a la Normalització Lingüística, el Departament d'Educació-Equip LIC i Formació d'Adults, la Direcció General per a la Immigració, l'Institut de Ciències de l'Educació de la Universitat de Girona, el Servei Lingüístic de Comissions Obreres, el Servei Lingüístic de la UGT, Càritas Diocesana de Girona i Òmnium Cultural.

Enguany la jornada va debatre a l'entorn de dos factors que incideixen en la motivació i en el procés d'aprenentatge de la llengua: l'acolliment lingüístic i les emocions. L'objectiu era trobar estratègies per treballar aquests dos elements que són la doble cara d'una moneda, el cap i el cor.

La jornada va començar amb un parlament inaugural a càrrec de la directora general de Política Lingüística, Ester Franquesa. Tot seguit, Maite Puigdevall, de la UOC, va fer una introducció sociodemogràfica que va donar pas a la conferència de Marta Portero (UAB): "Emocions i aprenentatge lingüístic: aportacions de la neurociència".

Després de la pausa es van presentar quatre bones pràctiques a l'entorn d'aquesta temàtica a càrrec d'Elena Blaya (DGPL), Carme Bové (CPNL), M'hamed Abdelouahet Allaoui (Secretaria d'Igualtat, Migracions i Ciutadania), Blanca Palmada (UdG) i Paco Pardo (Càritas Diocesana).

I finalment cinc tallers simultanis. Un d'aquests tallers portava per nom "Les emocions i la llengua a través de la música". El cantant Nel·lo C va poder presentar les activitats de rap que organitza la Plataforma per la Llengua en diverses poblacions catalanes amb l'objectiu d'apropar el gènere del rap als joves amb un missatge integrador i que fomenta la diversitat. A través de la seva experiència en aquests tallers va mostrar com l'ús del català en la seva música es converteix així en una eina de cohesió social.

Una jornada va finalitzar amb l'exposició de les conclusions a càrrec de Maite Puigdevall (UOC).

En aquest enllaç podeu descarregar-vos el programa complet de la jornada.