“Cal que des de Catalunya es conegui més la realitat de les Illes Balears”

Tomeu Martí, periodista i promotor cultural, va ser el convidat al tercer debat del cicle "Què me'n dius, del domini lingüístic?", presentat per Francesc Marco, historiador i membre de la junta executiva de la Plataforma per la Llengua.

Al debat, celebrat el dimecres 24 de maig a les 19h al bar El Paraigua de la plaça de Sant Miquel de Barcelona, el que va ser coordinador de l'Obra Cultural Balear, Tomeu Martí (Palma, 1969), va començar la seva anàlisi fent una panoràmica dels principals usos lingüístics de l'arxipèlag balear segons les característiques pròpies de cada una de les illes. De cara al context sociodemogràfic es destacà d'una manera important el paper que hi té el turisme des de la dècada dels seixanta fins als nostres dies.

L'activisme lingüístic també va ser present a l'acte. Tomeu Martí, autor, entre d'altres llibres, de La revolta dels enllaçats (Dues edicions, 2013), detallà les mobilitzacions del teixit associatiu i dels docents illencs contra el Tractament Integral de Llengües (TIL) i el model lingüístic a l'escola que proposava el govern popular de José Ramon Bauzà. Al mateix temps, l'impulsor de la ràdio Ona Mediterrània i actual director del diari digital DBalears, va demanar que el govern actual de les Illes fes un pas endavant en matèria lingüística, per reforçar la llengua catalana des de les institucions.

Així mateix, Francesc Marco, membre de l'Executiva de l'entitat, que moderava el debat, va apuntar la importància d'una reciprocitat total entre els mitjans de comunicació dels diferents territoris de cara a articular l'espai català de comunicació. L'elaboració conjunta, entre IB3 i TV3, del programa musical No perdis el compàs!, actualment a la graella, pot ser l'inici d'una col·laboració més estreta entre les dues televisions.

Les preguntes que arribaven a través de Twitter, que els participants podien veure projectades a la pantalla, i les reflexions dels assistents van amanir una vetllada que va acostar la realitat de les Illes Balears a socis, amics i col·laboradors de l'ONG del català.

El proper debat sobre el domini lingüístic se celebrarà el dimecres 7 de maig, a les 19h, per parlar sobre la situació de la llengua a l'Alguer. Per fer-ho comptarem amb la participació d'Irene Coghene, coordinadora territorial de la Plataforma per la Llengua a l'Alguer i membre de la junta executiva de l'entitat.