Demanem que les institucions europees actuïn contra els atacs als drets lingüístics

La Plataforma per la Llengua exposa al Parlament Europeu l'informe de discriminacions lingüístiques Si me hablas en catalán se suspende el juicio. Els drets lingüístics en via morta" i demana que les agressions i discriminacions lingüístiques siguin considerades com un atac als drets fonamentals

La Plataforma per la Llengua va participar el passat dimecres, 1 de juny, en una jornada sobre discriminacions lingüístiques que es va celebrar al Parlament Europeu organitzada per ELEN (Xarxa Europea per la Igualtat Lingüística), juntament amb els grups parlamentaris europeus de l'Aliança Lliure Europea i l'Esquerra Unitària.

La directora de la Plataforma per la Llengua, Neus Mestres, acompanyada de la membre de l'executiva Marga Payola, va exposar als participants la situació concreta que vivim els catalanoparlants. "La tendència, lluny de millorar, ha empitjorat pel que fa a casos de discriminació recollits en els darrers anys", va explicar.

La directora de l'ONG del català també va fer evident davant dels membres de les organitzacions europees participants que "tot i que el català té més de 10 milions de parlants i és la 14a llengua de la Unió Europea, no forma part de les 24 llengües oficials de la UE". Això fa que "moltes vegades els catalanoparlants no gaudim dels mateixos drets lingüístics que els ciutadans que parlen qualsevol de les llengües oficials d'Europa". Neus Mestres va fer la seva intervenció a partir de l'informe de discriminacions "Si me hablas en catalán se suspende el juicio" Els drets lingüístics en via morta, publicat per la Plataforma per la Llengua l'any 2015.

Per això, ELEN, entitat de la qual forma part la Plataforma, demana que el Parlament Europeu elabori una directiva europea de llengües que serveixi per defensar els drets de tots els parlants de les llengües considerades minoritàries. "El que demanem és que les institucions europees considerin les agressions i discriminacions lingüístiques com un atac als drets fonamentals", va precisar Neus Mestres.

A la jornada, titulada Respecte per la diversitat lingüística? La discriminació de la llengua a la UE, també hi van assistir els eurodiputats catalans Josep Maria Terricabras (ERC), Ramon Tremosa (CDC) i el valencià Jordi Sebastià (Compromís).

Trobades amb representants europeus

La Plataforma per la Llengua ha aprofitat el viatge a Brussel·les per reunir-se amb representants d'institucions europees i d'altres països. Mestres i Payola es van trobar amb l'ambaixadora del Principat d'Andorra a Bèlgica, Maria Ubach, i amb el màxim responsable de la Carta Europea de les Llengües Regionals o Minoritàries (CELRoM) del Consell d'Europa, Sixto Molina.