Prop de 4.000 persones omplen el passeig de Sant Joan de Barcelona per la joguina en català

Milers de persones, prop de 4.000, segons els càlculs de l'organització, van omplir el passat dissabte 28 de novembre el passeig de Sant Joan de Barcelona en el marc de la Festa per al joc i la joguina en català. Més informació a: www.plataforma-llengua.cat/festajoguina.

Aquesta jornada lúdica que la Plataforma per la Llengua realitza des de fa ja sis anys, reivindica, quan s'apropen Nadal i Reis, que les joguines que els infants reben cada any per aquestes dates incloguin el català en tots els suports lingüístics, tant impresos com electrònics. La festa va tenir el format d'una festa infantil i va incloure nombroses activitats adreçades especialment als més petits: titelles, grups d'animació, conta contes, castell inflable, globus i tallers diversos (corones, papiroflèxia, pintar cares...). A més, es van portar mostres d'almenys una vintena de jocs i joguines diferents que incorporen el català, com el joc de taula CatImperium, la nina Laia, o el televisiu Bocamoll.

I és que l'objectiu final d'aquesta activitat és anar més enllà de la festa infantil, i arribar també als pares, a qui se'ls vol conscienciar que comprin joguines etiquetades i amb les instruccions i menús en català, i als botiguers, productors i distribuïdors de joguines, a qui se'ls reclama que augmentin l'oferta de joguines en la nostra llengua.

Per això, durant la festa, es van repartir centenars d'exemplars del catàleg de joguines en català, que ha elaborat el Consorci per a la Normalització Lingüística amb la col·laboració de la Plataforma per la Llengua, i també altres documents, com un llistat de botigues de joguines on es poden adquirir joguines en català, i que s'anirà actualitzant progressivament, o l'opuscle I les teves joguines, ja incorporen el català?, destinat als fabricants i les empreses de jocs i joguines, es penjaran també al web de l'entitat. Tots aquests recursos es poden trobar a: www.plataforma-llengua.cat/joguines. Paral·lelament, i com cada any, la campanya es complementa amb l'edició de 26.000 cartes als Reis (22.000 de les quals s'estan distribuint a Catalunya i 4.000 més, al País Valencià) que comencen amb el tradicional encapçalament "Estimats Reis Mags d'Orient" i que conclouen amb una petició per als tres Reis: "Poder jugar en català". Les cartes s'estan distribuint per escoles, ludoteques, biblioteques, ajuntaments, casals, esplais i botigues d'arreu dels Països Catalans. Durant la festa, els infants van poder lliurar les seves cartes a tres patges reials.

Actualment, segons dades recollides per la Plataforma per la Llengua, hi ha 560 joguines que inclouen el català (com a mínim pel que fa a les instruccions, en la capsa o l'embolcall o en les característiques pròpies de la joguina, és a dir, en els taulells, llengua amb què parlen, etc), i 74 empreses que fabriquen jocs i joguines en català, incloent-hi els jocs multimèdia i els autors dels jocs d'Internet. Aquestes 560 joguines, però, suposen actualment només un 6% del total de joguines que es venen al mercat. Malgrat tot, l'evolució dels últims anys és esperançadora: el sector ha experimentat una lenta però progressiva millora, ja que el 2007 aquest percentatge era del 4,8, i el 2008, del 5,4%.