Notícies ← Altres notícies

Difonem els drets lingüístics dels consumidors a Osona i Terrassa en el marc de la campanya ‘Digues bon dia!’

La campanya 'Digues bon dia!' de Plataforma per la Llengua ha visitat centenars de botigues de Terrassa i Osona amb l'objectiu de fomentar el català al comerç i fer-hi complir la normativa lingüística

A Vic, Francesc Xavier Dengra, coordinador d'Empreses i Consum de l'entitat, ha fet una xerrada per explicar quins són els drets lingüístics dels consumidors, i els voluntaris n'han fet difusió dissabte a 'La botiga al carrer de Vic'

A Catalunya, durant el 2024, la campanya 'Digues bon dia!' ja havia passat per Manresa i Sabadell, i ara comença a activar-se a Girona i Mataró, amb Barcelona com a pròxim objectiu

Plataforma per la Llengua ha participat aquest cap de setmana passat a 'La botiga al carrer de Vic', organitzada per l'associació Vic Comerç, amb un estand informatiu dissabte i una xerrada divendres sobre drets lingüístics a la Biblioteca Pilarín Bayés, a càrrec de Francesc Xavier Dengra, coordinador d'Empreses i Consum de l'entitat. La participació en aquesta activitat comercial s'emmarca en la campanya 'Digues bon dia!', amb què Plataforma per la Llengua ha visitat centenars de comerços d'Osona (Vic, Sant Julià de Vilatorta, Torelló i Calldetenes) i, aprofitant la campanya comercial nadalenca, també de Terrassa.

La campanya 'Digues bon dia!' té un objectiu triple: d'una banda, fomentar l'ús del català als establiments comercials i en les seves relacions amb els clients. D'altra banda, fer complir la normativa en matèria de consum a les botigues i difondre els drets lingüístics dels consumidors. A l'últim, visibilitzar els comerços responsables lingüísticament i eliminar el mal hàbit de molts catalanoparlants de canviar al castellà per iniciar la conversa a l'hora de comprar.

Amb aquests objectius, la campanya, que compta amb el suport de la Generalitat de Catalunya, es construeix a partir d'acords de Plataforma per la Llengua amb associacions de comerciants i botiguers, i amb ajuntaments. A Vic, la xerrada de Dengra, titulada "Conèixer -i saber exercir- els nostres drets lingüístics en matèria de consum" va comptar, de fet, amb el suport de l'Ajuntament de Vic. L'estand informatiu, entre els carrers Manlleu i Pla de Balenyà, es va emmarcar en la iniciativa de l'associació de comerciants de fer sortir les botigues al carrer entre el dijous 27 de febrer i el dissabte 1 de març.

A més de Vic, durant el desembre i el gener, aprofitant la campanya comercial de Nadal i rebaixes, Plataforma per la Llengua va fer arribar la campanya a Terrassa i a diversos municipis d'Osona (Sant Julià de Vilatorta, Torelló i Calldetenes). Durant el 2024, també va passar per Manresa i Sabadell, i ara comença a activar-se a Girona i Mataró. En total, durant el 2024 va arribar a prop d'uns 2.000 establiments. L'entitat també treballa per portar-la a algun eix comercial de Barcelona.

En aquests municipis, Plataforma per la Llengua ha treballat amb la col·laboració d'una desena d'associacions de comerciants i botiguers, a més de consistoris conscienciats amb la importància de promoure l'ús de la llengua al comerç, com és el cas dels ajuntaments de Vic, Terrassa i Reus, a més del de Sant Cugat, que també ha engegat una campanya en la mateixa línia.

Mitjançant la campanya, voluntaris de Plataforma per la Llengua han visitat establiments per recordar-los que, d'acord amb la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística, aquests tenen deures en matèria de retolació, atenció als clients i usuaris, oferta de serveis i documentació. Si no respecten els drets lingüístics dels clients, poden ser amonestats amb multes administratives de fins a 10.000 euros.

La conscienciació i la formació, cabdals per donar un impuls del català al comerç

Plataforma per la Llengua considera que la conscienciació de tota la ciutadania és clau per fer respectar els drets lingüístics. Per això, l'entitat ofereix formacions com la de Xavier Dengra aquest cap de setmana a Vic als voluntaris de l'entitat que visiten els establiments comercials. També organitza xerrades informatives a voluntaris d'altres entitats per dur a terme la campanya al seu municipi.

Més enllà del comerç, per catalanitzar el paisatge lingüístic del país, l'entitat també ha impulsat la campanya Radars lingüístics, per recollir incompliments en la normativa lingüística: l'any passat va rebre més de 90 queixes per incompliments a centres comercials del Barcelonès. També més de 100 per incompliments en la retolació i la cartelleria públiques (noms de carrers, poblacions, senyals de trànsit, cartells d'aeroports, ports i estacions de tren) de catorze comarques catalanes.

Comparteix

  • Twitter
  • Facebook
  • Telegram
  • Whatsapp
  • Linkedin