Posem diversos accents a disposició del primer Festival de les variants dialectals de la llengua catalana

El Festival, anomenat «Posa-hi tu l'accent», té l'objectiu de reivindicar la riquesa dels diferents parlars del català i actualitzar el mapa de les variants dialectals de la llengua

El president de Plataforma per la Llengua, Òscar Escuder, el secretari de l'entitat, Francesc Marco, i el delegat de Catalunya Nord, Enric Balaguer, van participar en diversos actes al Casal de l'Espluga de Francolí

El cap de setmana del 27, 28 i 29 de setembre, l'Espluga de Francolí es va convertir en el punt de trobada de la llengua catalana, ja que l'històric Casal de l'Espluga va aplegar acadèmics, filòlegs, músics i entitats en el «Posa-hi tu l'accent», el primer Festival de les variants dialectals de la llengua catalana.

Amb l'objectiu de reivindicar la riquesa dels diferents parlars del català i actualitzar el mapa de les variants dialectals de la llengua, més de 250 persones provinents dels diversos territoris de parla catalana van participar en un extens programa que incloïa debats acadèmics, ponències sectorials d'escriptors o experiències docents, representacions teatrals en xipella, contacontes i concerts de Roger Mas, La Maria i Joan Reig.

En aquest marc, el secretari de Plataforma per la Llengua, Francesc Marco, va obrir la tercera jornada del festival i va presentar les ponències sobre programes audiovisuals de difusió del català i les seves variants. Marco va remarcar la importància de fer del català la llengua comuna i de cohesió social, i la necessitat d'enfortir l'imaginari col·lectiu del conjunt de territoris del domini lingüístic. Així mateix, el periodista i delegat de Plataforma per la Llengua Catalunya Nord, Enric Balaguer, va participar el diumenge 29 de setembre en una taula rodona sobre l'ús de les variants als mitjans, acompanyat de diferents periodistes de Catalunya i la Franja de Ponent. Balaguer va defensar la necessitat que 3Cat pensi en la globalitat dels parlants més enllà dels límits administratius de la Generalitat de Catalunya.

També el president de Plataforma per la Llengua, Òscar Escuder, va poder intercanviar reflexions lingüístiques amb l'equip organitzador del festival «Posa-hi tu l'accent», dirigit per Òscar Palau, vocal de llengua del Casal de l'Espluga, al dinar de cloenda de les jornades.

«Posa-hi tu l'accent» va rebre el suport de nombroses entitats

Pocs dies enrere, en el marc de la IV Tarda de Llengua organitzada per Plataforma per la Llengua, dins de la Setmana del Llibre en Català, l'entitat i els organitzadors del festival van fer una crida al públic per assistir a l'esdeveniment que tenia com a propòsit fer valdre les expressions territorials genuïnes de la llengua catalana.

Amb aquest objectiu, al llarg de les darreres setmanes, diverses persones vinculades a Plataforma per la Llengua van enregistrar vídeos de suport a la iniciativa que van publicar-se a les xarxes socials. Entre aquests vídeos, hi havia el del mateix president de l'organització, Òscar Escuder, o el de l'exsíndic de l'Alguer Carlo Sechi, membre del Consell Consultiu de l'entitat. També una representació de Plataforma per la Llengua va assistir a la roda de premsa de presentació del projecte que va dur-se a terme el dimecres 25 de setembre a la seu de la Fundació Carulla, a Barcelona.

El festival va rebre el suport d'altres entitats del teixit cívic i acadèmic, com l'Institut Ramon Muntaner, l'Institut d'Estudis Catalans, la Fundació Carulla i Òmnium Cultural, així com nombroses empreses de la demarcació, a més d'institucions com l'Ajuntament de l'Espluga de Francolí, el Consell Comarcal de la Conca de Barberà, la Diputació de Tarragona i el Departament de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya.