Analitzem la situació de la llengua a l’Alguer i la Catalunya Nord, a la Setmana del Llibre en Català

Plataforma per la Llengua omple l'escenari 1 de la Setmana del Llibre en Català per a reivindicar el conjunt del domini lingüístic

Carlo Sechi, Mauro Mulas, Irene Coghene, Eugeni Casanova i Rémy Farré presenten el moment lingüístic actual de l'Alguer i la Catalunya Nord en un acte participatiu moderat per Francesc Marco

Més de 70 persones van omplir aquest diumenge, 22 de setembre, al vespre l'escenari 1 de la Setmana del Llibre en Català per conèixer la situació de la llengua a la Catalunya Nord i l'Alguer en un acte organitzat per Plataforma per la Llengua. L'activitat, que va incloure una doble taula rodona moderada pel secretari de l'ONG del català, Francesc Marco, es va fer en el marc de la Tarda de Llengua IV, i va comptar amb el suport de l'Editorial Trabucaire.

El comunicador i col·laborador de Ràdio Arrels, Rémy Farré, i el periodista i estudiós de Catalunya Nord Eugeni Casanova van ser els encarregats de traslladar al nombrós públic assistent el moment d'emergència lingüística que viu la llengua catalana al nord de l'Albera. Eugeni Casanova (Lleida, 1958), codirector i director dels documentals Catalunya Nord, la llengua enyorada i Capcir, al cim del Pirineu, va lamentar la falta de suport institucional que rep la llengua a la Catalunya Nord, fruit de la voluntat centralitzadora de l'Estat francès, així com l'impacte que va tenir el canvi d'usos lingüístics producte de les dues guerres mundials del segle XX, que va propiciar un tall generacional en la transmissió del català. Així mateix, Casanova va destacar l'interès que pot tenir aprofundir en el coneixement dels gitanos catalanoparlants de França, als quals ha dedicat una extensa recerca. Ell mateix, de fet, va ser el primer a escriure sobre aquesta diàspora catalanoparlant integrada per desenes de milers de gitanos d'arreu de l'Estat francès i desconeguda fins fa pocs anys per la resta de la comunitat lingüística.

Per la seva banda, qui va ser president de l'Associació Catalana d'Estudiants de la Universitat de Perpinyà, Rémy Farré (Perpinyà, 1999), va detallar que, malgrat la complexitat de la situació actual -que les dades de coneixement i d'usos lingüístics posen de manifest-, hi ha la possibilitat que una nova generació de joves nord-catalans revitalitzin la llengua catalana a les comarques d'aquest territori. Rémy, que ha estudiat figures musicals nord-catalanes com Jordi Barre i Maurice Auzeville, va exemplificar la seva exposició amb l'èxit que ha suposat la bona participació del jove cantant Julien al programa Eufòria de 3Cat.

Projectes decisius a l'Alguer

La creació de la colla castellera Els Mataresos de l'Alguer, l'interès que desperten els grups del concurs musical CantAlguer o les nombroses activitats que es duen a terme a la Biblioteca Catalana de l'Alguer van ser alguns dels projectes que va descriure en la seva exposició Mauro Mulas (l'Alguer, 1973) per exemplificar la important activitat cultural dels darrers anys a l'Alguer. Mulas és el delegat de Plataforma per la Llengua a la ciutat catalanoparlant de Sardenya des del 2023, després de l'activista cultural Irene Coghene (l'Alguer, 1982), que ho havia estat durant deu anys.

En aquesta mateixa línia, Coghene, actual membre del jurat dels Premis Martí Gasull i Roig, va exemplificar el nou compàs lingüístic alguerès amb la recent creació de la revista Al Portal. Veus de l'Alguer, que ja arriba al seu sisè número, amb desenes d'articles publicats i uns lectors fidels. L'objectiu és, per Coghene, crear i consolidar estructures culturals que tinguin recorregut.

De la mateixa manera, l'exsíndic Carlo Sechi (l'Alguer, 1946), fundador de Sardenya i Llibertat i de l'Obra Cultural de l'Alguer, va evidenciar la importància del moment actual a la ciutat tenint en compte l'evolució històrica del moviment cultural dels darrers cinquanta anys. Així, Sechi, que el 1996 va ser reconegut amb la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya per la seva gran tasca a favor dels vincles lingüístics i culturals, va defensar la necessitat d'enfortir els lligams dels diferents territoris de parla catalana i reforçar les iniciatives exitoses ja existents com la reformada Biblioteca Catalana de l'Alguer. "Estem condemnats a ser optimistes", va sentenciar Sechi.

Posar en valor les variants dialectals

En el marc de la Tarda de Llengua IV de la Setmana del Llibre en Català, i de la mà del periodista Òscar Palau, també es va fer una crida a la participació al festival "Posa-hi tu l'accent" que aquest 27, 28 i 29 de setembre tindrà lloc a l'Espluga de Francolí per posar en valor les diferents variants dialectals de la llengua catalana. A les jornades de la Conca de Barberà hi participaran, en representació de l'ONG del català, el secretari de l'entitat, Francesc Marco, i el delegat de Plataforma per la Llengua Catalunya Nord, Enric Balaguer.