Assessorem un pacient davant d’una nova agressió lingüística al centre mèdic d’Antella, a la Ribera Alta

Un metge es nega a atendre un pacient en valencià amb l'argument que és "de fora"

Plataforma per la Llengua s'ha posat a disposició del centre i del metge per tal que la situació no es repetisca

El Servei d'Atenció i Informació al Pacient (SAIP) de la conselleria de Sanitat obvia la normativa que reconeix el dret de la ciutadania valencianoparlant de ser atesa expressant-se en valencià

Plataforma per la Llengua assessora un pacient que va ser discriminat per raó de llengua al centre mèdic d'Antella, a la Ribera Alta. Els fets van tenir lloc aquest juny quan la víctima es va veure obligada a canviar al castellà davant el metge que el va atendre. L'usuari va explicar que va demanar poder expressar-se en valencià, la llengua oficial del País Valencià, però el metge s'hi va negar argumentant que era "de fora" i el centre no va oferir alternatives al pacient afectat. Plataforma per la Llengua va fer arribar una comunicació al centre en què es recorden els drets lingüístics de la ciutadania i lamenta la resposta del Servei d'Atenció i Informació al Pacient (SAIP) de la conselleria de Sanitat.

El Servei d'Atenció i Informació al Pacient (SAIP), de fet, va justificar la discriminació i ho va fer amb una resposta amb diferents faltes ortogràfiques. Encara que en la seua resposta, el centre va fer referència als requisits de selecció del personal temporal estatutari dels subgups A1 i A2, que no fan referència a cap requisit de valencià, va obviar la normativa que reconeix el dret dels ciutadans valencianoparlants de ser atesos expressant-se en valencià.

Plataforma per la Llengua considera un atac molt greu que en l'any 2024 es continue negant l'atenció en valencià en l'àmbit sanitari, ja que és l'atenció pública la que ha de vetllar pels drets dels pacients entre els quals hi ha els drets lingüístics. L'ONG del valencià recorda que negar l'atenció a un pacient per motius lingüístics és una vulneració que està tipificada com a sanció. En eixe sentit, demana que s'investiguen els fets i, en qualsevol dels casos, insisteix en la necessitat d'unes disculpes per part del centre mèdic. Plataforma per la Llengua assenyala que la reparació no és simplement una formalitat, sinó un reconeixement explícit del valor dels drets lingüístics dels ciutadans. La reparació és crucial perquè serveix per restaurar la confiança del ciutadà en la institució i per demostrar el compromís ferm de l'administració amb la igualtat de tracte i el respecte a la diversitat lingüística.

El valencià, un dret

L'organització recorda que als pacients se'ls ha de garantir el dret d'expressar-se en valencià. Segons estableix l'article sisé de l'Estatut d'autonomia de la Comunitat Valenciana, el valencià és llengua pròpia del territori, i n'és llengua oficial, juntament amb el castellà. A l'article 9 de l'Estatut, a més, es diu que "els ciutadans valencians tindran dret a dirigir-se a l'Administració de la Comunitat Valenciana en qualsevol de les seues dos llengües oficials i a rebre resposta en la mateixa llengua utilitzada."

En aquest sentit, al funcionariat, a més, se li apliquen les previsions de l'Estatut Bàsic de l'Empleat Públic, que regula, en l'article 53, els principis ètics que han de regir les actuacions i el comportament del personal públic. L'article 54, que regula els principis de conducta, estableix a l'apartat 11 que els empleats públics garantiran l'atenció a la ciutadania en la llengua que aquesta demana, sempre que siga oficial en el seu territori. En definitiva, l'ONG del valencià recorda que, tot i que no s'obliga els funcionaris individualment a saber valencià, sí que existeix a l'Administració un deure d'organitzar-se, de tal manera que l'atenció en les llengües oficials estiga garantida.

A més, la Llei 4/2021, de 16 d'abril, de la Funció Pública Valenciana, estableix a l'article 170 que es consideraran faltes disciplinàries molt greus del personal funcionari públic les previstes en la normativa estatal de caràcter bàsic. Es disposa, també, a l'art. 171, com a faltes greus "la greu desconsideració amb el personal empleat públic o amb la ciutadania en l'exercici de les seues funcions."

Plataforma per la Llengua ha demanat que no es repetisca un cas semblant al centre mèdic d'Antella, s'ha posat a disposició del centre per oferir solucions i ajudar a garantir els drets lingüístics dels pacients. L'entitat ha oferit els seus serveis per a assessorar o donar suport per qualsevol qüestió relacionada amb els drets lingüístics dels valencianoparlants. A més, també ha fet arribar una guia lingüística al metge, per tal de fer entendre la importància d'aprendre valencià.