El primer torneig intrauniversitari d'esports electrònics, UB Alma Mater, organitzat per la Universitat de Barcelona, celebrarà la seva final a SAGA, saló del gaming, el divendres 29 de novembre. Ho han explicat aquest matí Mercè Segarra, vicerectora d'Emprenedoria, Innovació i Transferència de la Universitat de Barcelona, i Eloi Planas, membre de l'Executiva de Plataforma per la Llengua, en una roda de premsa a l'Edifici Històric de la UB, acompanyats del secretari de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya, Francesc Xavier Vila. "Per a Plataforma per la Llengua", ha dit Eloi Planas, "és molt important teixir aliances per arribar al màxim de gent i superar els 7.000 assistents a SAGA de l'any passat -que ja van duplicar els assistents de l'any anterior-, perquè entenem que els videojocs són per a tothom, no només per a jugadors més intensius, i tothom hi ha de poder jugar en català".
UB Alma Mater és un torneig de League of Legends entre facultats de la Universitat de Barcelona que arrencarà el 10 d'octubre i que es proposa promoure la innovació i el benestar en l'àmbit dels esports electrònics, i divulgar-hi valors com la igualtat i la sostenibilitat. En col·laboració amb OMASHU, una empresa nascuda de la incubadora d'empreses de la UB, l'organització del torneig analitzarà amb intel·ligència artificial i en temps real les mètriques de rendiment dels jugadors per optimitzar les estratègies durant les partides. A més, amb dades biomètriques es monitoritzaran en directe els nivells d'estrès i fatiga per conèixer les combinacions òptimes de descans i estratègies, i prevenir l'esgotament dels participants. El torneig, que demana als participants assumir un manual de bones pràctiques i fer una formació d'equips mixtos, servirà també com a trampolí per a la llengua catalana en l'àmbit dels jocs en línia.
Mercè Segarra, vicerectora d'Emprenedoria, Innovació i Transferència de la Universitat de Barcelona, ha destacat que "UB Alma Mater situa la Universitat de Barcelona en l'avantguarda europea: és un pas endavant important en el compromís de la UB amb les noves tecnologies, amb un dels sectors emergents de l'economia catalana -com és el dels videojocs-, i també amb la paritat i amb la llengua catalana". "Així mateix, és un projecte que promou el talent universitari, ja que està fet per i per a l'alumnat, i que avança en la recerca biomèdica sobre l'impacte dels videojocs en la salut dels participants", ha subratllat.
En el marc de SAGA, saló del gaming, el divendres 29 de novembre tindrà lloc la final a quatre, que enfrontarà el primer equip contra el quart i el segon contra el tercer, i la gran final, que inclourà tres partides entre el millor equip de les dues partides anteriors. La col·laboració entre UB Alma Mater i el saló enriquirà la jornada de divendres, dedicada sobretot als estudiants, amb tallers i sessions informatives perquè descobreixin possibilitats formatives i sortides laborals. Per als estudiants dels centres formatius, com a novetat, també s'organitzarà una Game Jam, un concurs de creació de jocs in situ a partir d'una premissa concreta que contribuirà a ludificar encara més el saló i donarà més visibilitat als centres formatius i als futurs professionals de la indústria.
#TothomÉsGamer, lema d'un SAGA 2024 amb més de 100 punts de joc, LAN Party per a 200 persones, copa de les estrelles del League of Legends, Premis SAGA i molt més
Pel que fa a la resta de la programació, el saló tornarà a apostar pels grans atractius de les edicions anteriors en un espai de gairebé 7.000 metres quadrats. Així, SAGA continuarà oferint un gran espai firal amb estands d'empreses desenvolupadores que mostraran les últimes novetats del món dels videojocs en català, a més de centres formatius, associacions de jugadors i clubs d'esports electrònics. També mantindrà l'espai de la LAN Party perquè fins a 200 persones puguin jugar durant 56 hores seguides a desenes de videojocs, i programarà competicions de primer nivell en un gran escenari de 14 metres amb els millors equips en català de la competició LlOP de League of Legends. A més, repartirà per tota la Farga desenes de punts de joc per descobrir videojocs actuals i retro, acollirà xerrades i formacions, i permetrà sentir diversos pòdcasts en directe.
Amb la idea que tothom pugui venir-hi a jugar, el saló oferirà més de 100 punts de joc i durà per lemes «Hem nascut per jugar» i «#TothomÉsGamer». Si el divendres és el dia, sobretot, dels estudiants, el dissabte estarà dedicat, especialment, a la celebració del talent creatiu i inclourà el lliurament dels Premis SAGA als millors videojocs en català (que ja tenen les inscripcions obertes), i el diumenge servirà per veure el final de les competicions, i serà un dia ―i això és una novetat d'aquesta edició― de moltes activitats per al públic familiar. Pel que fa als Premis SAGA, que tot just van obrir les inscripcions fa un mes, ja sumen pràcticament tantes inscripcions com en l'edició passada, en la qual es van presentar 23 propostes.
Els videojocs fets a Catalunya que inclouen el català passen del 53 % al 64 %
En el marc de la roda de premsa, un equip d'alumnes d'ENTI - UB, Hoippu Games, ha mostrat el joc Sugary Falls, guanyador de la Demoday 2024, premis als millors jocs de l'any del centre. A més, Francesc Xavier Vila, secretari de Política Lingüística de la Generalitat de Catalunya, que dona suport a SAGA, ha ressaltat que el Departament de Cultura convoca des de l'any passat (2023) una línia anual de subvencions específica per fer créixer la presència de la llengua catalana en l'àmbit dels videojocs. També ha posat èmfasi en la importància de donar a conèixer els videojocs disponibles en català i, en aquest sentit, ha destacat la VDJOC, base de dades de videojocs en català, que actualment conté més de 200 videojocs disponibles en català.
El responsable de Política Lingüística també ha donat les últimes dades del sector dels videojocs a Catalunya. Com recull el Llibre Blanc de la indústria catalana del videojoc 2023, publicat la setmana passada amb dades del 2022, el sector continua creixent, suma més de 4.600 treballadors (un 8,7 % més que el 2021) i ha duplicat la facturació des del 2016 fins a arribar a un total de 700 milions d'euros l'any. Catalunya genera el 52 % del negoci a tot l'Estat i concentra la meitat dels treballadors. A més, Francesc Xavier Vila ha destacat que la feina compartida entre la indústria i el Departament de Cultura "ens fa ser optimistes de cara a un futur on esperem incorporar jocs AAA en llengua catalana, fet que seria un gran revulsiu pel català."
Pel que fa als videojocs creats a Catalunya, han crescut els que ofereixen l'opció de jugar-hi en català: del 53 %, l'any anterior, al 64 %. Per a Plataforma per la Llengua, l'existència de SAGA i el fet que la llengua catalana sigui un requisit per participar-hi incentiven que les empreses dels territoris de parla catalana incloguin la llengua pròpia del territori als videojocs. A SAGA, les empreses també han pogut veure que hi ha competicions en català amb potencial, que es fan retransmissions de partides en la nostra llengua i que hi ha creadors de contingut i una comunitat de videojugadors disposats a donar-hi suport i a ser-ne activistes. L'esdeveniment ha contribuït, en definitiva, a enfortir l'ecosistema i a captar nous actors i demostrar-los que la llengua catalana és un valor afegit per introduir-se al mercat catalanoparlant.
-
Si vols que continuem promocionant el català en els videojocs, fes pinya amb els més de 26.000 socis que ja ens donen suport: fes-te'n soci en 3 minuts!