Notícies ← Altres notícies

8 ajuntaments del País Valencià impedeixen l’accés en valencià a les seues seus electròniques

Plataforma per la Llengua recorda als consistoris l'obligació legal de garantir el dret de la ciutadania de poder ser atesa en valencià, també en l'àmbit digital 

L'ONG del valencià ha registrat diverses queixes respecte a vulneracions lingüístiques en 8 ajuntaments valencians d'un total de 93 que utilitzen una plataforma creada per la Diputació d'Albacete 

Aquesta plataforma està disponible en valencià, però tot i així aquests huit ens municipals l'utilitzen només en la versió en castellà

Fins a huit ajuntaments del País Valencià incompleixen amb l'obligatorietat de permetre l'accés a la tramitació electrònica en valencià. Es tracta d'una part del 93 consistoris que fan servir una plataforma web creada per la Diputació d'Albacete, que disposa de versió en valencià però de la qual aquests ajuntaments només n'utilitzen la versió en castellà. 

Per aquest motiu, Plataforma per la Llengua recorda als ens públics que garantir l'atenció a la ciutadania en valencià és un deure legal, tant en l'àmbit digital com de forma física. L'ONG del valencià ha registrat les respectives peticions als ajuntaments que actualment no respecten els drets lingüístics dels valencianoparlants i, en cas de silenci administratiu, es dirigirà al Síndic de Greuges de la Comunitat Valenciana. 

Tot i que la plataforma de la Diputació d'Albacete, Sededipualba@, ofereix la informació general també en valencià, cinc ajuntaments de la província de València (Bugarra, Calles, Requena, Vilamarxant i Benaguasil) i tres de la província d'Alacant (Banyeres de Mariola, Ibi i Sant Vicent del Raspeig) només tenen disponible en castellà la seua seu electrònica i, per tant, no disposen de tramitació electrònica en valencià. Cal destacar que diversos ajuntaments de les comarques de l'interior valencià, com Bunyol, Sot de Xera o Millares, de predomini castellanoparlant, també tenen la informació del portal electrònic en valencià, que és llengua oficial a tot el País Valencià.  

Plataforma per la Llengua considera que en diversos ajuntaments s'està produint una vulneració de les obligacions imposades per la legislació vigent per la manca d'atenció a la ciutadania en valencià en l'àmbit digital. És per això que l'entitat demana modificar el funcionament del portal electrònic de vuit ajuntaments, per tal que la informació i la gestió de tràmits pugar fer-se en valencià, com un procediment de normalitat administrativa, i no sols en castellà com passa ara. 

Cal recordar que la manca de documents en valencià oferits pels ajuntaments en la tramitació en línia, mitjançant la seua seu electrònica, contradiu l'ús normal i oficial del valencià, reconegut per l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana. Concretament, l'article 28 de la Llei 4/1983, d'ús i ensenyament del valencià, determina que els ens públics han de fomentar l'ús del valencià en totes les activitats administratives. A més, els municipis inclosos dins els termes municipals de predomini lingüístic valencià, segons la mateixa Llei d'ús, tenen encara un major mandat de fomentar la llengua pròpia.   
 
Darrers casos denunciats per Plataforma per la Llengua 

L'ONG del valencià ha rebut una queixa sobre la manca d'ús del valencià al portal electrònic de l'Ajuntament de Vilamarxant (Camp de Túria) per a la gestió dels tràmits de la ciutadania, que s'ofereix només en castellà. Després del silenci administratiu de la corporació de Vilamarxant, Plataforma per la Llengua ha fet arribar la reclamació al Síndic de Greuges. En el mateix cas es troba el cas de Montroi, on l'ajuntament no ha acceptat una instància presentada en valencià i ha obligat a fer-la en castellà, amb l'excusa de fer servir un model de la plataforma esPublico Gestiona, amb seu a Saragossa, que té opció en valencià. 

No només això, sinó que Plataforma per la Llengua ha registrat queixes lingüístiques a l'Ajuntament d'Alacant per manca de documentació dels tràmits en valencià; i al de Sant Vicent del Raspeig, perquè no disposa de web, ni tramitació electrònica associada, ni la seu electrònica en valencià. En els dos casos encara no s'ha rebut cap resposta per part dels consistoris.  

El valencià, un deure legal per als ajuntaments 

La promoció de l'ús normal i oficial del valencià, considerat com un bé públic, és també un deure legal, d'acord amb allò establert a la Llei 8/2010, de 23 de juny, de Règim Local de la Comunitat Valenciana. Cal recordar, a més, que l'Estatut d'Autonomia disposa al seu article 6é, apartat cinqué, que «s'atorgarà especial protecció i respecte a la recuperació del valencià». De la seva banda, l'apartat 2 de l'article 9é garanteix el dret de tots els ciutadans a relacionar-se amb l'administració en valencià i a rebre resposta en la mateixa llengua.

Comparteix

  • Twitter
  • Facebook
  • Telegram
  • Whatsapp
  • Linkedin